torsdag 14 februari 2013

Tur i sparande

För två helger sedan gjorde vi ett besök på den lokala second hand butiken. Det är en stor butik och de går att hitta allt möjligt där. Ögonen fastnade dock ganska omgående på ett matbord med tillhörande stolar, vitrinskåp och vardagsrumsbord. Riktigt fina saker enligt både mig och min sambo och vi hade fått allt för 3800 kr.

Vi var egentligen inte behov av att byta något omgående men det kändes som att vi skulle kunna ha de här möblerna väldigt länge. Vart och varannan besökare gick och kände på bordet så jag gick fram och reserverade möblerna för att åka hem och mäta.

Vårt lilla boende hade inte en chans att ta emot de här stora möblerna. Jag funderade på hur vi skulle möblera om för att få in de nya sakerna men fick ge upp när tiden för reservationen gick ut. Telefonen ringde och ett butiksbiträde berättade att de hade en annan köpare och jag fick berätta att jag får släppa möblerna p.g.a. platsbrist.

Lite surt kändes det till en början trots att jag hittade en tröja och en t-shirt i nyskick. De köpte jag för 100 kr och nypriset hade varit 10 ggr högre. När jag tänkte tillbaka efter en dag så var jag ändå nöjd. Kläder behövde jag och nu slapp jag ett köp på 3800 kr.

Dagarna gick och en halv vecka efter ringde min sambos syster och berättade att de hittat ett matbord som de köpt på den lokala second hand butiken. Helt oberoende av oss hade de köpt de möbler som vi ville köpa. Nu var de tvungna att göra sig av med sitt gamla matbord, ett matbord som min sambo haft ett gott öga till och som var bra mycket finare än vårt gamla bord. Priset blev skänkes mot avhämtning och vårt hem fick ett lyft genom ett nytt bord och nya stolar.

Det känns fint att ha lite tur i sitt sparande.

Inga kommentarer: