lördag 10 januari 2009

Design vs funktion

För närvarande har vi två småbord som soffbord. Detta är en tillfällig lösning som vi tänkt åtgärda ganska snart. Vi har pratat om att vi ska köpa en kista som vi kan ha som soffbord och då får vi samtidigt lite mer förvaring.

Jag började fundera på att bygga ett eget soffbord så att jag kan måttanpassa och kunna förvara t.ex. lådan med julpynt tillsammans med tre andra banankartonger i den. Nu är inte möbelsnickeri min främsta spetskompetens då det är en ganska svår form av snickeri. Jag ringde upp en kompis som även är min brädleverantör när det gäller större kvantiteter eller specialprojekt (som t.ex. möbler). Han hävdar att vi inte kan bygga ett bord som ger samma känsla i huset som en köpt kista. Utan att han visste om det så upprepade han precis det som min sambo har sagt hela tiden. Jag får väl ge mig även om det hade varit väldigt skönt att få undan fyra banankartonger.

Ett tidigare projekt som vi hade var kökssoffa till vårt matbord. Från början tänkte vi köpa en men bestämde oss för att bygga en istället. Då bestämde min sambo designen, min brädleverantör gjorde ritningen och sågade till materialet och sen byggde vi ihop en egen fast soffa.

Soffan är numera fylld med verktyg, fiskeutrustning, färgburkar m.m. Den är ca 3,6 m lång och ger ganska mycket förvaringsutrymme. Dynorna sydde en annan kompis åt oss och dom fick vi för materialkostnaden. Totalkostnaden för soffan blev 1000 kr men då räknar jag inte med färgen. Vi hade färg över sedan vi fixat ett tak och väggarna. Det var de färgerna vi skulle ha för att soffan ska smälta in som en fast del av stugan.












Dubbel funktion!

Inga kommentarer: