söndag 24 maj 2009

Omoraliskt sparande

Ibland hittar jag omoraliska spartips och spekulationer i lagbrott med syfte att spara eller att tjäna pengar. Alla har väl sin egen gräns för hur långt de kan gå i sin strävan efter en bättre ekonomi. Visst känns det som att det skulle vara lättare spara utan gränser men jag tror att det skulle slå tillbaka efter ett tag.

Då det finns människor som är intresserade av de omoraliska spartipsen så får väl skriva om ett jag också. Det är inget jag rekommenderar, har eller kommer prova men jag vet en som gjort det ett antal gånger.

Gå ut och ät med en grupp och då med fördel människor som använder sig av kontanter. Ät, drick och ha trevligt en kväll. När det är dags att ta in notan så väntar du tills alla andra runt bordet betalat och precis innan servitören/servitrisen kommer så tar du snabbt alla pengar och betalar hela notan med kortet.

Fördel: Dricksen från de andra i sällskapet täcker en stor del av dina kostnader. Du kan till och med tjäna pengar på att göra detta om sällskapet ger mycket i dricks.

Nackdel: Detta genomskådas snabbt och frågan är hur många gånger du får följa med i framtiden. Jag tror inte att någon av de som upptäckt detta vill göra något som främjar personen utan moral i framtiden och det bli en handling med en konsekvens. Det gäller att tänka steget längre!

3 kommentarer:

Sefo sa...

Ja med den taktiken lär personen få gå hungrig rätt snart. =)

Jag har faktiskt inte dykt på några ljusskygga spartips.
Undrar om tipsen är något någon verkligen gör eller om det är som jag uppfattar det så illa att det blir komiskt och har för avsikt att underhålla? =)

Auri sacra fames sa...

Sen finns det saker som accepteras bland folk trots att det är lagbrott t.ex. att inte betala TV-licens.

Vi har sett exempel bland svenska politiker när detta val har gett konsekvens.

Sefo sa...

Ja just det ja, det hade jag glömt. Det var rätt många "topp-politiker" som inte betalade tv-licensen!