lördag 3 januari 2009

Någonstans måste jag börja

När jag köpte en målarpensel igår så såg jag att det var 70 % rabatt på jultillbehör. Nu tittade jag inte ens på vad det var de sålde eftersom vi inte lägger så mycket tid på att pynta hemmet. Reaskylten fick mig ändå att börja fundera. Jag ska försöka återge tankarna som satte igång.

Anta att jag hittar en julprydnad, t.ex. en tomte, som jag själv skulle tänka mig att ha som julpynt. Tomtarna kostar 60/kr st och tar inte särskilt mycket plats. Jag får 70% rabatt och köper 20 tomtar för 360 kr (18 kr/st). Nu kommer det tråkiga, att packa ner tomtarna och invänta nästa höst. När hösten kommer så säljer jag tomtarna till personer i min omgivning för 36 kr/st.

Lyckas jag sälja 10 tomtar så når jag break-even. Skulle jag klara sälja 11 stycken så har jag en vinst på 36 kr vilket låter väldigt lite. Det som är lätt att glömma är att detta är 10% i vinst och den räntan hittar jag inte på något sparkonto. Skulle det gå så bra med försäljningen att jag lyckas sälja alla tomtarna så är det en vinst på 100%.

Att göra det här en gång är, enligt min tolkning av skatteverkets regler, okej. Dvs att jag inte skulle behöva deklarera extra inkomst och få mer skatt. Nästa gång jag ser ett liknande erbjudande så slår jag kanske till. Skulle vara en bra erfarenhet att försöka även om jag inte skulle lyckas.

Personligen känner jag ingen större motivation till att sälja just julpynt. Om jag ändå använder tomteexemplet så är värstafallsscenariot enligt mig att jag har betalat 360 kr vilket jag inte ens hade fått 5 tomtar för på ordinarie pris. Jag får packa ner allt jag köpt igen och spendera våren och sommaren på att fundera på vad som gick fel. Sen är det bara att försöka en gång till och se om jag lyckas bättre.

Alternativt kan jag ge bort 15 tomtar och behålla 5 stycken (vilket jag antagligen hade gjort) till att pynta med. Exemplet förutsätter ju att jag lyckas att sälja tomtarna utan att lägga någon direkt tid på försäljningen. Annars kan jag inte jämföra försäljningen med en passiv inkomst.

Inga kommentarer: