torsdag 9 april 2009

Blommande funderingar

Idag fick min sambo sin påskbukett och hon blev riktigt glad. Samtidigt som jag köpte den så passade jag på att köpa en påskkorg med blommor i som jag tänkte ge till det par som vi ska äta och dricka hos ikväll. Totalt kostade detta mig 310 kr (-200 kr blomstercheckar).

Jag har ofta funderat på hur vi ska tjäna på att ha en så stor tomt som vi har. Olika sätt att få en högre inkomst passar olika människor och samma sak gäller besparingar. Det handlar om förutsättningar, intressen, egenskaper m.m.

Nu börjar jag fundera på hur mycket en investering för att få blommor som fungerar i buketter på tomten skulle kosta gentemot att köpa buketter i blomsteraffären. Min sambo skulle bli överlycklig om jag köpte hem en massa fröer och gjorde iordning en plats där vi kan ha blommorna. Jag tror inte att det är lätt att göra en fin bukett men jag är övertygad om att min sambo skulle lära sig av rent intresse.

Säg att en bukett kostar 150 kr och att vi ger bort ca 15 stycken årligen. Då skulle jag iaf kunna satsa ca 2000 kr på att göra iordning ett blomland och få igen pengarna när vi gör våra egna buketter. Problemet blir på vintern då det inte växer några blommor men själva landet skulle vi har kvar till året efter. Jag vet inte särskilt mycket om blommor men en del borde väl växa upp året efter igen vilket gör att det blir en investering som ger avkastning varje år. Vi skulle även kunna ge bort fler buketter under sommartid för tydligen så blir vissa människor väldigt glada av att få blommor och det är ju värt mycket!

2 kommentarer:

Gustav sa...

Du har inte funderat på att börja odla vete? Jag antar att du har en gräsmatta som klipps minst en gång i veckan på sommaren så arbete lägger du ju ändå ner, lika bra att få ut lite mjöl för besväret...

Auri sacra fames sa...

För närvarande har vi naturtomt så den lägger jag inte särskilt mycket arbete på.