tisdag 20 januari 2009

Tänkvärd underhållning

Igår var jag hemma hos en vän som laddade ner Zeitgeist: The Movie och Zeitgeist: Addendum. Detta är filmer som är framställda utan vinstsyfte och som finns för gratis nerladdning. Tidigare har jag bara sett tredje delen av Zeitgeist the movie som handlar om banksystemet. Den tar upp historiska finanskriser, teorier om vilka som egentligen styr ékonomin i USA, teorier om framtida händelser m.m. Värt att nämna är att filmen kom innan löpsedlarna täcktes av finanskrisrapporter.

En konspirationsteori eller en samhällskritisk dokumentärfilm. Det är något som jag har svårt att avgöra innan jag sett allt och utan vidare efterforskningar. Från den del som jag har sett så tycker jag att det verkar som om skaparens huvudtanke är att få människor att tänka själva istället för att bara lita på t.ex. media.

Del ett och två i ZTM tar upp religion och 9/11. Zeitgeist Addendum är en uppföljare som jag inte vet så mycket om än då jag inte sett den. Nu har jag iaf båda på dvd och ser fram emot mer än 4 h underhållning. Du hittar den på ZeitgeistTheMovie och du behöver inte ladda ner den för att se den.

Inga kommentarer: