tisdag 10 december 2013

Torra händer gav minskade kostnader

Jag får väl se min nedgradering av Pagerank från tre till två som ett tecken på att det är dags att börja skriva lite igen...

Min sambos jobb gör att hon får springa fram och tillbaka mellan värme och kyla. Varje vinter har hon fått riktigt torra händer sedan hon började på sitt nuvarande jobb. I år gav jag mig ut på nätet för att hitta en lösning för att lindra hennes spruckna händer.

Mitt letande slutade med att jag beställde hem bivax och tvålmassa. Bivaxet blandade jag med olivolja som jag värmde över ett vattenbad. När det smält la jag även i en sked med honung som smälte tillsammans med min tidigare blandning. Blandningen hällde jag i tomma snusdosor och nu har hon cerat att smörja in händerna med och som antagligen räcker hela vintern. Även jag själv tog en av dosorna till mina läppar.

Det gick inte åt särskilt mycket bivax och det känns som att jag kommer kunna göra cerat för flera år framåt. Nästa gång blir det nog lite mer experiment dvs fler tillsatser.

En annan sak som tydligen ska torka ut händerna är flytande tvål vilket vi alltid använt hemma. Nästa steg blir att smälta ner den färdiga tvålmassan och blanda i tillsatser till lite roliga tvålar med t.ex. kaffe och choklad. Priserna på tvålar i presentbutikerna känns verkligen hutlösa nu när jag vet hur enkelt det är att göra egen tvål från färdig tvålmassa. Har ett gäng tomma snusdosor kvar (vilka fylls på i måttlig takt) så det blir inga utlägg för tvålformar. Möjligtvis gör jag en större form av ett gammalt mjölkpaket.

Inga kommentarer: