tisdag 10 februari 2009

Vem är din Elskling?

Idag har jag varit inne på Elskling.se för att se vad vi betalar får el . Jag knappade in postnummer samt mina preferenser. Listan kom fram och jag började leta efter vår leverantör som jag hittade på plats 24 med ett elpris på 103,45 öre/kWh.

Inte så illa att jag hittade vår leverantör så pass tidigt. Jämförelsetjänsten har nämligen med 131 elhandelsbolag. Det fanns även många prova på avtal med ett lägre pris i 3 månader som hamnade före.

Det sämsta avtalet för oss hade varit Bromölla El. Hade vi haft detta bolag som elleverantör så hade vi fått betala 107.98 öre/kWh. Billigaste priset får vi hos Skellefteå kraft. Tecknar vi avtal med detta bolag får köpa el för 99,13 öre/kWh.

Om vi t.ex. förbrukar 15.000 kWh i år så betalar vi 15 517,50 kr på ett år vilket motsvarar en månadskostnad på 1293 kr. Den dyraste leverantören hade ökat årskostnaden med 681 kr och den billigaste leverantören hade minskat den med 648 kr. På skellefteå Kraft kunde jag även ta ett prova på erbjudande och komma ner ännu mer i pris första året.

Problemet är att jag inte har en aning om hur mycket vi förbrukar på ett år eftersom vi är de första som bor här permanent och det har vi bara gjort sedan årsskiftet. Nu räknade jag på 15.000 kWh men om jag ändrar till t.ex. 20.000 kWh så ändrar sig priserna och placeringarna också. Jag får nog vänta in ett par elräkningar till så jag har ett halvårs förbrukning att räkna på innan vi byter.

Vad jag kan göra under tiden är att se om vårt nuvarande avtal är bundet på något sätt. Om det är bundet så innebär det en straffavgift om jag avbryter avtalet för tidigt. Sen har jag faktiskt för mig att jag fick betala en anslutningsavgift när jag bytte elbolag år 2006. Om det är en anslutningsavgift så måste jag även räkna med detta i jämförelse med hur de olika bolagen ändrar sina priser.

Inga kommentarer: