fredag 17 april 2009

När min sambo förstörde uträkningen

Tidigare har jag skrivit om att vi köpt en avfuktare till att torka vår tvätt med. Nu när det blir varmare så har jag funderat på att investera i en torkvinda. De billigaste torkvindorna kostar ca 200 kr. Nu vet jag inte om det är just en sådan jag vill ha eftersom jag inte varit och tittat runt på de olika alternativen än.

Vår avfuktare har en effekt på 270 w när den går för fullt och det tar ca 8 timmar innan tvätten är helt torr. Jag har räknat på strömförbrukande apparater tidigare och här kan jag räkna ut att tvätttorken kostar ca (1 kr * 52 veckor * 1,5 tvätt/vecka * 8 h/tvätt * 0,270 kWh =) 168,48 kr/år.

Skulle vi köpa en så skulle det enligt uträkningen ta ca 2 till 3 år innan vi sparat in kostnaden för inköpet då vädret inte tillåter att torka jämt. Min sambo tittade på uträkningen och hängde upp en tvättlina mellan två träd. Sen berättade hon att det var löst och att jag kunde fokusera på att bygga förråd istället.

Inga kommentarer: