tisdag 3 februari 2009

Energianvändning

Nu har jag provat energimätaren på några apparater. Kaffekokaren visste jag att den drog mycket men den gick ner direkt när jag tittade på antal watt under och efter själva kokningen. Jag har kollat luftavfuktaren och det visade sig också dra ganska mycket men inget av det här var några nyheter. Det känns inte heller som jag kan påverka detta eftersom jag tänker fortfarande dricka mitt kaffe när jag är kaffesugen och jag kommer fortfarande att torka tvätt med assistans av avfuktaren.

Jag tänker faktiskt inte mäta alla våra hushållsapparater. Eftersom alla vitvaror är köpta under hösten och alla har energiklass A (inkluderat torktumlaren) så känns det som onödigt arbete. En liten chock fick jag när jag mätte. Varmvattenberedaren som ser till att vi får varmvatten i kranen hoppade upp i 2000 watt när den värmde. Nu fick jag en siffra på det jag hört, att långa duschar kostar mycket.

Hur kommer det sig då att jag pratar watt nu och inte kilowatttimmar som tidigare. Du kan nämligen räkna ut antalet kWh genom formeln:
Kraft (kilowatt) * tid (timmar) = Förbrukad energi (kilowatttimmar)
(1 kilowatt = 1000 watt)

Exempel: Vi har en stereo som står i fönstret vid datorn som jag sitter vid nu. Den går inte att stänga av helt utan går ner på standby när vi inte använder den. Enligt energimätaren så drar den 3 watt under tiden som den är på standby och den står 24 timmar om dygnet. Då blir formeln:
0,003*24= 0,072 kWh

Jag är inte riktigt säker på vad en kWh kostar men det verkar skilja sig beroende på avtal och elbolag. Jag räknar på 1 krona för enkelhetens skull och på kostnaden på en 30 dagars månad.
1 kr*30 dygn*0,072 kwh=2,16 kr/månad

Nu är summan absolut inte så stor i detta exempel men det är ändå något jag betalar för utan att använda apparaten. Nu använder vi den naturligtvis den när vi lyssnar på radio och som sällskap till hundarna när vi inte är hemma. Den är numera ansluten med vår andra grenkontakt med strömbrytare eftersom den inte går att stänga av helt. Där får grenuttaget sitta tills jag hittar en bättre plats.

Vi får se om jag fortsätter att mäta, verkar som om många av apparaterna här hemma har energisparlägen . Känns inte som om jag fått några större besparingar genom detta arbete och jag blir galen på den lilla skärmen på energimätaren. Det borde finnas ett tillhörande förstoringsglas för möjliggöra att se vad det är jag mäter.





Har du elektriska apparater hemma som lyser trots att de är avstängda?

Inga kommentarer: