lördag 30 maj 2009

Dags att tänka om?

Det var nog när jag sett uträkningen på att 800 kr/månad (med vissa avkastningskrav) i 25 år kan ge 1 miljon som gjorde att jag började "leka" lite med aktier. Denna summan ändrade egentligen inte min levnadsstandard på något sätt och pengarna hade lagts på något annat om det inte var på aktier.

Nu ska jag börja spara 2290 kr/månad i en långsiktig portfölj vilket gör att det inte känns som en "lek" längre (Även 800 kr har större betydelse för mig nu än tidigare). Det är många timmar att spendera på jobbet för att få de pengarna. Jag tror ändå att det var en bra taktik att ha lite "lekpengar" i början för annars hade jag inte fått upp intresset och börjat läsa på.

Nu när det handlar om mer pengar så känns det som att jag kommer "att hata förlusterna mer än jag kommer älska vinsterna" dvs att jag kommer att försöka skydda mina långsiktiga investeringar. Antagligen kommer min köp minska och de kommer att ligga mellan 3000-6000 kr per gång viket gör att jag verkligen måste läsa på mer innan jag agerar.

Tidigare har jag skrivit att jag är en spelare som klarar mig fint även om alla pengarna skulle försvinna. De stämmer även fortsättningsvis (att jag klarar mig) men nu vore riktigt surt när det börjar handla om lite större summor!

En viss procent kommer även fortsättningsvis att hamna i mindre köp men då på bekostnad av de pengar som jag kommer att sätta in på kort sikt.

Exempel:
Jag sätter in 1000 kr på aktiedepån som kommer att användas till ett bilköp i framtiden. Jag väljer att spekulera i att Telia är väldigt billig på kortare sikt och köper 28 stycken för 35 kr/styck. Samtidigt anser jag att detta företag är intressant på ännu längre sikt och väljer att ta med lika mycket av mitt långsiktiga sparande och köper totalt 70 aktier. Courtageavgiften tar jag från bilpengarna vilket gör att de långsiktiga småköpen blir courtagefria. Det gynnar mina långsiktiga investeringar utan att det stör min spekulation på kortare sikt.

Inga kommentarer: