måndag 4 maj 2009

Kortsiktigt sparande i aktier

Jag funderar på att börja spara mer i aktier och inte bara på lång sikt. Kapitalet ska jag ta från de pengar som jag sparar på kort sikt till något speciellt. Om jag delar upp det totala sparbeloppet så att jag lägger en viss procent i aktier och en viss del på sparkonto så känns det som att möjligheten att få ihop mer pengar gör att risken blir acceptabel. Särskilt nu när räntorna är så låga.

Exempel
Idag har jag 10.160 kr sparat till bil. Jag sparar ca 2000 kr i månaden till detta bilköp och jag hoppas att jag inte behöver göra köpet innan maj 2010. Risken finns i att min sambos bil kan gå så pass sönder att det inte är värt att laga den. Det skulle göra att jag måste köpa en tidigare då vår livssituation kräver minst en bil i dagsläget. Denna risk går inte att förringa eftersom ett lager i växellådan låter väldigt illa.

De pengarna jag har är inte mycket med tanke på ett bilköp men jag kan säkert hitta något som rullar ett par år. Anta ändå att bilen håller till maj 2010 och att jag fortsätter enligt nuvarande sparplan vilket ger: 10 000 kr + 2000 kr * 13 månader=36 000 kr

Om vi istället skulle anta att jag börjar köpa aktier för 1400 kr/månad som jag ska använda till bilköp. Då är värstafallsscenariot att jag får köpa en bil för: 10.000 kr + 600*(0-13 månader) =10.000 till 17 800 kr

Säg att allt jag spekulerar i går i konkurs till maj när jag måste köpa en bil. Då har jag 18200 kr mindre att köpa bil för men men jag har fortfarande råd att köpa en bil vilket gör att jag egentligen inte riskerar pengar som jag inte har råd att förlora.

Mellanscenariot är att jag lyckas få 3 procents värdeökning vilket motsvarar räntan jag får på bankkontot och det går jämt ut.

Skulle scenariot bli positivt så skulle jag lyckas höja värdet på det som läggs in i aktier och jag skulle ha valmöjligheten att ta ut pengarna och använda det till ett bilköp.

Jag tycker att det är värt risken och jag kommer nog göra likadant med fler saker som t.ex. ett framtida köp av TV. Skulle vår TV gå sönder och aktierna ligger för lågt så får vi väl klara oss utan TV ett par månader. Ett litet behov av materiella ting i kombination med att jag kan vara tillräckligt disciplinerad gör att jag tror att detta är en vinnande taktik för mig.

2 kommentarer:

minna sa...

det låter ganska vettigt!

Auri sacra fames sa...

För mig känns det som rätt taktik men tiden får utvisa om jag gjorde rätt=)