måndag 10 november 2008

"-Första steget mot att misslyckas är att försöka!" /Homer Simpson

Nu när jag ska skärpa till mig så väljer jag att köpa hämtmat till lunchen. 84 kr utan dricka. Det känns inte som ekonomisk vishet.
Kan inte ändra på mitt beteende över en natt.

Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska lägga upp det här. Kanske ska jag använda den modell som jag fick lära mig på en ledarskapskurs i våras? Det gick ut på att ändra tre beteenden åt gången. Är nog lite tidigt för det, måste ju i sådant fall lista de områden som jag ska jobba med. Det är ju något jag ska komma fram till genom att aktivt jobba med denna blogg.

Har kikat lite på bloggar med liknande syfte som min. Många som pratar om hur mycket de ska tjäna och hur de sakta men säkert går mot framtida rikedomar. Trots att det började kittla lite i den gamla vinnarskallen (börja i underläge, gå ifatt, gå om!) så ska vi hålla oss från det. Vill ju bara bli ekonomiskt sundare och absolut inte bara leva för att spara och investera.

Det jag fick ut av min snabba koll av liknande bloggar var ju att jag måste beskriva startläget. Jag får väl börja med detta ämne. (Måste även lära mig hur allt funkar kring en blogg. Märkte ganska snabbt att de andra bloggarna var både snyggare och hade fler funktioner.)

Startläge personligt:
Ålder 28 år
Fast anställning, heltid
Familj: Sambo (studerande)
Husdjur: Två hundar + en häst på foder (fick jag på köpet med min sambo)
Boende: Har för närvarande dubbelt boende. Lägenheten i stan försvinner i årsskiftet då renoveringen i stugan har kommit så långt att vi räknar med att kunna bo där permanent snart.
Fritid: Som sagt, renovering, ger inte mycket tid till annat. Fiske på sommarhalvåret och korpbowling på vinterhalvåret.
Övrigt: Vi har precis gått från 2 bilar till 1 då min gamla bil, årsmodell -86, gått i graven efter tio år i min ägo. Att köpa en ny blir ett senare projekt som det kommer redovisas om.

Startläge ekonomiskt: (Startvärde)
Fonder: 7329,80 kr (13 589,87 kr), Robur
Aktier: 8656, 89 kr (12 098 kr), Aktiedirekt
Stuglån: 631 000 kr (670 000 kr), Swedbank
Studielån: Tror det ligger mellan 120 000 kr - 140 000 kr, får ta reda på det.

Kommer att redovisa fler ekonomiska poster samt gå in lite mer detaljerat på var och en framåt i tiden. Nu ska jag ge mig på att fixa i stugan.

Inga kommentarer: