söndag 9 november 2008

Varför ska jag börja blogga?

Jag tillhör de personer som aldrig haft problem med att göra av med pengar. Tidigare har det inte spelat roll hur mycket jag haft i början av månaden. Det var alltid slut innan nästa ekonomiska tillskott i form av lön eller studiebidrag. Efter min högskoletid så gick jag vidare med inställningen att nu ska jag inte bry mig om mina utgifter på ett tag. Detta tankesätt höll jag mig fast vid fram till årsskiftet (07-08) då jag tänkte att nu är det dags att ta tag i min ekonomi.

Visst har jag lyckats att tänka om en del. Jag lyckas spara en del (en mycket liten del) samtidigt som jag har haft möjlighet att köpa lite dyrare saker som jag aldrig lyckats spara till tidigare. Tyvärr känns det inte som om det är bra nog. Vill ju äta kakan även om jag inser att sparande är ett nödvändigt ont. Det gäller väl att tänka på vad man lägger sina pengar på.

En vän som tycker jag ska ge mig in i nätpokerns värld har gett mig några starttips för att spela. Det viktigaste tipset, enligt mig själv, var att:
"-Efter en spelad hand ska du kunna förklara för någon som sitter jämte varför du agerade som du gjorde."

Det är det jag ska tvinga mig själv att göra här. Redovisa hur jag tänker med min ekonomi, varför jag gjorde som jag gjorde. Inga världsnyheter utan bara min resa till ett bättre ekonomiskt tänkande och en bättre ekonomi. Framförallt så ska det väl tvinga mig att inte vara så lat med saker som jag vet måste göras. Nu står jag vid min milstolpe.

Inga kommentarer: