måndag 26 januari 2009

Auri Sacra Fames vs Goliat, 2-0

Om du inte läst om min duschkabin och min kamp mot Rusta tidigare så tycker jag att du ska gå in på etiketten ASF vs Goliat och läsa nerifrån för att få ett klockrent exempel på konsumenträtt. Ganska mycket text men det är värt att läsa igenom.

Bara för att jag fick en ny duschkabin så slutade jag inte att hävda min rätt att även få ersättning då jag inte fått tillräckligt med information vid köpet av blandaren. Efter att ha väntat in duschkabinen så skickade jag iväg en e-post där jag fick svaret.

Misstänker att kund vill ha betalt för allt inkl kopplingar, men jag kan ej avgöra om de har rätt eller fel.
Med vänliga hälsningar
XXX,
Rusta Kundtjänst

Trots att jag insåg att jag var den enda mottagaren av denna e-post så valde jag att vänta en vecka för att hamna i överläge gentemot kundtjänsten. Sen skickade jag följande e-post:

Hej!

Jag antar att jag var den enda mottagaren av förra e-posten då jag inte hört något från Er. Denna gång är jag inte frågande om varför Ni inte hört av Er utan jag ställer mig frågan:

Till vem skickade Ni min förra e-post (som Ni slarvade bort)?

Eftersom inte XXX vet vad som gäller så kan jag hjälpa till med den informationen. (Gå in på http://www.konsumentverket.se/ !)

Skadestånd
Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. /
http://www.konsumentverket.se/

Nu började ett ganska frekvent e-postutbyte mellan mig och Rustas kundtjänst. Olika personer svarade varje gång och det var inte förrän min tredje e-post där jag påpekat att konsumentköplagen är en tvingande lag vilket gör att de omöjligt kan ge mig sämre villkor än vad som står i den som det skickades till huvudkontoret. Idag fick jag svaret!

Hej Auri Sacra Fames!

Tack för ditt mail.

Jag kan inte mer än beklaga denna olyckliga händelse som drabbat dig och din sambo.

Då jag läser denna otroligt långa mailkonversation, kan jag inte förstå varför inte detta ärende hamnat på huvudkontoret från början.

Det är sådana här typer av ärende som ska hamna hos oss, just för att det ska gå snabbare och enklare. Av någon anledning har vi inte fått detta innan.

Gällande din fråga, varför ni inget fick veta, vilka anslutningar ni skulle köpa till, till blandaren, så är det nog så enkelt att de inte visste.

Jag kan inte mer än beklaga detta. Vi utbildar all vår personal, men det kommer ständigt nya fakta och ny information om alla artikar vi säljer, vilket gör att det kan vara svårt för alla att hålla sig uppdaterade.

Vi kommer se över våra rutiner angående detta ännu mer noggrannt framöver och hoppas förstås att vi får se dig på Rusta igen.

Jag vil skicka dig ett presentkort på 500kr, som ersättning för dina utlägg samt som kompensation för att ditt ärende dragit ut så på tiden.

Stämmer nedanstående adress? Vänligen återkom med bekräftelse, så skickar jag presentkortet till dig.

Än en gång beklagar jag det inträffade.

/xxx huvudkontoret


Vad är det då som har hänt? Tack vare okunskap och rena klantigheter från deras sida så har vi nu en ny duschkabin och får ett presentkort på mer än blandaren kostade. Glöm inte att kunden har alltid rätt! Har du konsumentköplagen i ryggen kan det inte gå fel!

Jag kommer naturligtvis att ha koll på Rustas sortiment när jag köper saker i framtiden. Nu är denna händelse utredd och jag tycker att de skötte det snyggt från huvudkontoret. Jag handlar där jag får mest för pengarna.

Inga kommentarer: