måndag 24 augusti 2009

Skattjakt i skogen

Idag tog vi en promenad så fort jag kom hem från jobbet. Inte vet jag om det är spelet eller om det är filmen Yes Man som inspirerat mig men jag känner mig mer positiv till att testa nya saker. Denna gången var det dags att plocka svamp för första gången i mitt liv.

En skogspromenad utanför de vanliga gångvägarna resulterade i ca 0,5 kg kantareller (nybörjarsvamp). Svampen putsas med en äggpensel och resterna som inte äts upp sprids ut på ett lämpligt ställe i trädgården. Har vi tur och lägger de på rätt ställe så är det inte omöjligt att det växer upp nya kantareller där till slutet på nästa sommar.

Då går det åt mindre energi till att plocka och vi kan fortsätta att sprida det vi rensat vilket ger ännu fler kantareller. Med tanke på smaken så hoppas jag på en rejäl avkastning.

Torsdag kväll blir lite värre än en skogspromenad, då ska jag testa att rida för första gången i mitt liv. Hästen är lik den som rids av Zorro och ska tydligen inte vara någon nybörjarhäst. Jag får lita på att han är så snäll som de säger.
Det går att hitta allt möjligt i skogen...

Inga kommentarer: