I förgår när jag åkte runt i en av jobbets nya bilar så fick jag ett SMS! En kompis var trött på att felsöka sin gamla bil och undrade om jag ville köpa den till ett förmånligt pris. Efter jobbet åkte jag dit för att titta på den.
Halterna av koldioxid var alldeles för höga under senaste besiktningen och trots att han bytt en hel del delar så hade han inte fått ner värdet. Jag blev faktiskt lite sugen men jag bad om lite betänketid.
Hemma läste jag på om troliga orsaker till att halterna är för höga och insåg att riskerna är för höga med tanke på inköpspris och reparationskostnader. Det kan hända att jag står där med en bil som hamnar på ett överpris efter reparation.
Jag ville ändå inte ta beslutet själv utan konsulterade även en mycket mer bilkunnig bekant som gick igenom bilen. Om jag skulle använda mig av honom (han har egen verkstad) så la han upp följande scenario:
Steg 1: 1000 kr (inkl ny besiktning)
Steg 2: 3000 kr (inkl. ny besiktning)
Steg 3: ?????
Det hela slutade med att det antagligen blir en affär mellan personen som kollade bilen åt mig och han som ville sälja. I efterhand känns det skönt att jag inte tog risken då jag egentligen inte har ett direkt behov av bil nu. Det hade ändå inneburit högre löpande kostnader och en framtida risk även om den gått igenom besiktningen.
3 kommentarer:
Något jag missade att skriva med var att tanken var att jag skulle köpa bilen billigt, fixa den, köra den över vintern och sälja den till våren för ett pris som överstiger inköpspriset + drift.
bilarna har rasat kraftigt i värde, men reperations kostnaderna har ökat! Konstigt det där! Oftast blir en bilaffär alltid en förlust...tyvärr...
Detta hade inte blivit det, jag pratade med killen som köpte bilen idag och han åkte upp och besiktigade bilen för att se hur avgasvärdena låg i dagsläget.
Bilen gick igenom utan åtgärd och han har redan hittat en person som köper den för ett antal tusen över inköpspriset.
Skicka en kommentar