onsdag 9 september 2009

Två fällor

Fälla 1
Desto mer ekonomisk jag försöker bli desto mer risk är det för att bli dumsnål. Dumsnåla beslut leder oftast till högre kostnader i längden och särskilt om tid ska räknas som pengar. Igår visste jag att jag skulle spika fast all ribb på förrådet. Det måste bli klart i veckan eftersom vi ska måla det i helgen.

Min stora förpackning med tretumsspik hade tagit slut. Jag vet att jag har små högar med denna spiktyp på lite blandade ställen. Det var nära att jag la kvällen på att leta spik men jag hann tänka om. Jag kommer använda hur många hundra sådana spikar som helst närmaste året. Varför ska jag då spendera tid på att leta nu när jag kommer att ha bättre ordning på mitt material när förrådet är klart. Jag köpte ett nytt storpack och det gjorde att det blev en timme spikande istället för letande.

Fälla 2
En av mina nya arbetskamrater (det stämmer, vi nyanställer och satsar) har upptäckt hur duktig jag är på att ha med matlåda till jobbet. Han tyckte att jag kunde göra dubbla lådor och sälja en till honom varje dag.

Lite lätt skadad av spelet så började jag genast att tänka på hur jag skulle kunna dubbla mina pengar på detta sätt (även om jag bara skrattade som svar).

Många i min omgivning har hjälp mig mycket och jag vill egentligen inte tjäna en enda krona på en affär med de personerna. Att ta betalt för en insats eller att jag köper något som jag säljer dyrare till någon i min närmaste omgivning går inte. Hade jag gjort det så tror jag att det kommer tillbaka och straffar mig i framtiden. Jag måste helt enkelt se till att träffa mer folk. Min arbetskamrat som vill ha matlåda skulle jag ändå kunna tjäna ett par kronor på men jag kan inte få ihop det på nuvarande nivå (4 kr).

Inga kommentarer: