onsdag 16 december 2009

Jämförelsehjälp

Jag blev väldigt förvånad när jag skulle teckna försäkringen på min bil, eller kanske ska jag kalla den för min lätta lastbil (vilket det är enligt registreringsbeviset). Tidigare ägare hade en halvförsäkring för ca 3100 kronor hos länsförsäkringar och jag räknade med samma pris. Det visade sig att mina 11 skadefria år med körkort inte räckte till och att det ville ha ca 3100 kronor för en trafikförsäkring.

Jag ringde upp och frågade hur det kunde skilja så mycket. Vi har husförsäkringen och min sambos bil hos Länsförsäkringar och jag räknade med rabatt eftersom vi bor på landet. Svaret blev att antagligen beror det på att jag inte har 15 skadefria år.

Efter detta avslutade jag samtalet och ringde upp Compricers försäkringsmäklare och fick prata med en duktig tjej som kunde svara snabbt på mina frågor om olika försäkringar. Tillsammans resonerade vi fram och tillbaka och fastnade för en halvförsäkring hos Sveland där den kostade ca 3100 kr. Det var inte bara årskostnade som skiljde dem åt utan även självriskkostnaderna var lägre än hos Länsförsäkringar.

Senare visade det sig att tidigare ägare hade tecknat färre mil per år vilket gett honom ett billigare pris men jag är glad att det skiljde så mycket att jag började jämföra. Jag får ta tag i övriga försäkringar snart, det verkar löna sig.

Inga kommentarer: