torsdag 17 december 2009

Utan mellanhänder

Min lilla lastbil ger en hel del nya kostnader. Bara skatt och försäkring kostar runt 500 kr per månad och sen tillkommer det alltid saker med en bil som spolarvätska, reparationer, oljebyte m.m. Det vore det även kul att fortsätta spara iaf ett par hundra per månad inför den dagen jag vill byta bil.

Nu var det ingen överraskning att det skulle kosta men det vore bra om den kunde vara till hjälp för att tjäna lite pengar. Jag har frågat några i min omgivning och fått tips som:

- Starta en enskild firma och agera flytthjälp
- Kör ner till Tyskland och köp alkohol som du säljer
- Hyr ut bilen

Att flytta är verkligen inte roligt och ska jag ta betalt för det så måste jag ha försäkringar utifall att det händer något med godset. Att bli återförsäljare för sprit är väl inte riktigt lagligt och jag har inte köpt en bil för att jag känner att jag inte behöver den och kan hyra den vidare.

Svensk bilreklam vill nog inte ha att göra med en så gammal bil men den skulle vara en perfekt reklamplats. Numera följer den med mig överallt och står parkerad centralt och synligt fem dagar per vecka. Det kvittar om det står bilar jämte då den sticker upp ovanför och är verkligen något alla förbipasserande lägger märke till.

Nu ska jag försöka att hitta företag själv som vill köpa reklamplats på bilen och slippa vinsttagande mellanhänder. Som ett första steg så har jag kontaktat en bekant på ett företag som sätter dekaler på bilar och blivit lovad ett billigt pris om jag lyckas. Reklamplatspriset har jag inte räknat ut än men det blir ett väldigt fördelaktigt pris gentemot kostnaden för annons i lokaltidningen.

Jag har någon idé till på hur jag ska spara pengar genom min lastbil men inget klockrent än. Det vore kul med lite tips från Er läsare på hur jag kan skapa privatekonomiska värden genom mitt inköp så kommentera gärna!

Inga kommentarer: