fredag 26 mars 2010

Företag nummer 35 in i portföljen

Idag köpte jag 35 aktier i Firefly och det var företag nummer 35 som jag är delägare i genom min långsiktiga portfölj på Aktiedirekt. Åsikter angående hur många aktier en aktieägare bör äga är blandade. Både i litteratur och bland bloggare går det att hitta argument för båda sakerna. Själv tittar jag inte på mängden aktier utan på om jag anser/tror att det är en bra investering inför framtiden. Jag begränsar mig när det gäller satsat kapital per företag och än känner jag inte att jag har tillräckligt med argument för att ändra den taktiken. Övermod har nog sänkt fler portföljer än den skapat.

Visst blir det lite svårare att hänga med på vad som händer i de olika företagen men jag brukar ha tid att titta in på min aktiedepå varje vardag. Då kan jag trycka på fliken nyheter och sen välja nyheter om mina aktier. Där får jag veta vad som händer i företagen där jag har ett investerat intresse. Missar jag något så viktigt att aktiekursen påverkas väsentligt så kan jag gå tillbaka och läsa om det i efterhand. Det kvittar hur många företag jag följer då jag inte får nyheterna innan någon annan ändå.

Det skulle inte förvåna mig om jag har 100 olika företag i min depå om ett par år, det beror helt enkelt på hur marknaden väljer att prissätta respektive företag. Jag är absolut inte intresserad av att investera i vilket företag som helst men det är väldigt många som lockar till köp vid rätt pris.

Rätt eller fel? Det kan vi argumentera om när det gått 20 - 30 år och vi vet resultatet. 30 år är för övrigt lika länge som jag levt nu när jag fyller år till helgen. Jag tror att jag hade haft en ekonomisk kriskänsla om jag inte börjat ta tag i min ekonomi innan jag fyller vuxen (inga undanflykter längre). Nu blir det istället en krislös födelsedag med stora förhoppningar om framtiden!

2 kommentarer:

Gustav sa...

Om vi utgår från extremfallet att du äger samtliga aktier på Stockholmsbörsen, tror du i så fall att du har lätt eller svårt att slå index? Om resultatet av alla dina ansträngningar är att du i princip blir sittande med en indexlik portfölj är det väl lika bra att i så fall köpa en indexfond och därmed uppnå samma resultat men utan allt besvär?

Auri sacra fames sa...

Hmmm...
Kuggfråga=)
Äger jag samtliga aktier på Stockholmsbörsen så får jag säga som Warren. (kan bli lite felciterat då jag drar det rätt ur mitt dåliga minne)
-Innan slog vi index, nu är vi index.

För att säkra en indexlik portfölj bör du väl ändå ha majoriteten av ditt aktieägande i de största börsjättarna då de påverkar och styr mest! Själv hittar jag huvudsakligen intressanta köp nere på smålistorna vilket gör att chansen är stor att min aktiedirektdepå skiljer sig, om det sen är till min fördel återstår att se=)

I min pensionsfond la jag upp en bas som antagligen (tror jag) kommer att utveckla sig ganska indexlikt men det var mest för att jag inte tror att det är rätt att vara alldeles för likvid i dessa tider. Nu jagar jag billiga prislappar även där.

Består en indexfond (jämt fördelat i värde) av 6 dyra och 4 billiga aktier så är den totala prislappen antagligen för dyr (och förutom få alternativ avgiftsbelagd), iaf för en smålänning som mig=)

Indexfonderna är till för de som inte orkar göra sig besvär, jag orkar...