onsdag 26 maj 2010

Datorn sönder

För ca 2 år sedan köpte min sambo vår dator begagnad för tusen kronor. Det är en HP Laptop med en 1,73 Ghz processor och 504 Mb ramminne. Hon köpte den för att kunna ta med datorn till skolan och sen vår stationära dator gick sönder så är det den enda datorn vi haft i hushållet.

Nu har även denna datorn fått en jobbig defekt. Eftersom batteriet var dåligt redan när vi fick den så har vi använt sladd och haft den kopplad till ett uttag så fort vi använder den. Änden på sladden stoppas in i datorn och hamnar där över ett metallstift som leder strömmen vidare in i datorn. Det stiftet har gått av vilket gör att datorn inte får ström och tappar sin funktion.

Idag ringde jag till en datorbutik för att se om det går att laga vilket det skulle gå att göra. Tyvärr innebär den reparationen att vi får byta hela moderkortet och då blir det nog dyrare än att köpa en ny med samma enkla prestanda.

Datorn känns nödvändig och jag har räknat med datorn som en av de saker som vi får använda vår gemensamma buffert till men jag inte så sugen på det. Bufferten är under uppbyggnad och den ska kunna täcka alla möjliga sorters kostnader som t.ex. söndriga vitvaror samtidigt som jag även funderat på att använda en del av de pengarna till nybyggnation.

Nu borde du som läser detta undra hur jag kan sitta och skriva detta inlägg när jag inte har en fungerande dator. När jag kom hem från jobbet lagade jag den, tillfälligt, med hjälp av sytråd och tejp. Tråden var till för att stiftet, som nu sitter fast i sladden istället för datorn med hjälp av tejp, ska hamna på rätt längd för att kunna försörja datorn med energi. Det känns inte som någon hållbar lösning men det ger oss lite andrum. Nu kan vi kanske spara ihop till en dator utan att behöva belasta bufferten.

Inga kommentarer: