lördag 4 september 2010

Gräva bort en del av kassan

Vi har haft en kille som jobbar med trädfällning och med att köra grävmaskin på besök. Våra planer skrotade han ganska snabbt och nu efter att ha gått runt på tomten och lyssnat på en yrkesman så går det att tänka i lite mer realistiska banor.

Stallidén är lagd på is för tillfället efter det att han bland annat tittade på vår tomt och pratade om 30 lastbilar med fyll för att täcka de stenarna som rasthagsytan hade tagit. Som den långsiktiga person jag är (och som jag fortsätter att övertala min sambo att bli) så köptes det istället in en kvistmaskin. Med den står vi och gör eget fyll av kvistar sen min trädfällning. Varje höst kommer det även enorma mängder löv och allt ska transporteras till baksidan av tomten för att fylla ut.

Denna metod kommer att ta enormt lång tid men det är ingen brådska. Löven och kvistarna skulle ha blivit tvungna att transporteras bort om vi inte gjorde på detta viset. En arbetsuppgift som antagligen krävt minst lika mycket tid. Min sambo har även hittat en stallplats som ligger på gångavstånd hemifrån. Med tanke på den geografiska placeringen och den stallhyran hon skulle betala där så är det inte en möjlighet att försvara ett stallbygge ur en ekonomisk synvinkel.

Utgifterna hamnar nu istället på att jämna ut naturtomten en del samt bredda infartsvägen och bygga en parkering. Vi ska även fälla några av våra största träd vilka skulle demolera vårt boende om det kommer stormvindar i fel riktning. Ett litet jobb som kan hamna någonstans mellan 30.000 - 50.000 kr.

Inga kommentarer: