onsdag 6 oktober 2010

Senaste köpen och (förhoppningsvis) lite svar från läsare

Tidigare har jag valt att sluta att redovisa enskilda köp då jag tyckte att det kändes väldigt onödigt med tanke på att jag inte utvecklade varför jag köpte i mina inlägg. När jag läst andra ekonomibloggar har jag ändå märkt att jag tycker att det är intressant att läsa om vart andra väljer att investera sina pengar. Inte för att följa deras köp eller rekommendationer blint utan för att få tips på t.ex. intressanta aktier att fördjupa sig i. 

Jag vet inte hur intresserade Ni läsare av denna blogg är av att läsa om mina aktieköp (det var ingen som klagade när de inläggen försvann) men nu har jag lagt till ett par rader en bit ner i vänsterspalten men mina 5 senaste köp samt inköpskurs. Kanske är det någon som är intresserad trots att jag inte vill kalla det aktietips utan endast en redovisning på hur jag väljer att investera mina pengar.

Istället för att fortsätta att spekulera i vad du som läser gillar så tänkte jag göra denna bloggs första undersökning (uppe till vänster) och då vill jag veta vad du gillar att läsa om på alla de ekonomibloggar du följer. Om inte svarsalternativen räcker och du väljer alternativet annat så får du gärna kommentera, det fungerar alldeles utmärkt att vara anonym.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att du har väldigt hög risk i dina köp.Själv köper jag bara stabila större bolag.Tråkigare men mycket säkrare.
Hälsningar.
NISSE

Auri sacra fames sa...

Hej Nisse!
Jag är inte beredd att hålla med dig om din riskteori. Antar att du bara tittat på mina senaste köp men om du tittar i hela min depå så har jag aktier från large, mid, small m.fl. Jag diversifierar mellan branscher och storlek på företag. Ingen företag står för mer än 5% av det totala värdet i inköpsvärde och vissa innehav har en väldigt låg procent.

Risk inom aktier brukar ofta kopplas till voltalitet och min aktiedirektdepå berättar att voltaliteten på mina värdepapper är 7% lägre än voltaliteten för OMX.

Jag vet om och förstår teorin med att köps stora företag men jag känner att iaf jag kan prestera bättre med min nuvarande strategi (som inte utesluter tråkiga aktier som t.ex. Axfood eller Securitas) samtidigt som det enligt mig finns mer än ett sätt att minska sin totala riskbild. Det gäller att hitta sin egen väg som man känner sig trygg med och jag håller på att utveckla min och än så länge känns det bra=)