måndag 15 december 2008

Mina sämsta aktieköp

Ett jullov, för ett par år sedan, när jag var hemma hos mina föräldrar så sa min far till mig att det här med aktier, det är bra. Sen gav han mig en internetadress till en sida där jag kunde handla.
Med min skrala studentkassa så gick jag in och tittade. Jag hade läst aktiekunskap på gymnasiet men det ända jag kan komma ihåg från aktietävlingen vi ställde upp i var att de som gick bäst i klassen hade satsat på sällanköpsvaror.

Letade igenom listan på aktier och hittade snabbt aktien CTT systems. Tittade på kurvan och insåg att den går ju bara uppåt samtidigt flygplanskomfort kändes viktigt. Jag köpte 32 aktier för 69 kr/st. I skrivande stund står de i 16kr/st. Dvs. en nedgång med 76,81 %.

Sommaren efter var jag hemma hos mina föräldrar igen. Till skillnad från mig så gick det här med Aktieaffärer bra för min far. Han sa: Jag tror att det gäller att hålla sig på listan som omsätter mest. Satsa på aktier som du känner igen. Efter sommaren tog jag tag i det igen. Med en ännu skralare kassa gick jag in på min aktiesida igen, letade upp en aktie jag kände igen, och köpte 7 Ericsson A-aktier för 116 kr styck. I skrivande stund står de i 60.60 kr/styck. En nedgång med 47.76%.

Resten av mina aktieköp har jag gjort under detta året. Trots att jag åkt på stora nedgångar på både Anoto (köpte utan att läsa på själv, nedgång 52,8%) och Eniro (totalt hjärnsläpp, läste bara att den var populär just då, nedgång -54,06) så har den totala aktiedepån bara minskat 29 %. Skulle jag ta bort de första två aktieaffärerna så att jag får årets resultat så ligger det på en nedgång på 16,4%.

Inga kommentarer: