onsdag 18 mars 2009

Pratat med banken

Efter att ha ringt till banken för att spåra pengarna så har jag nu fått hopp om att jag kanske är berättigad till insättningen. Killen jag pratade med på banken sa att det vanligaste scenariot är att posten ligger efter och att vi kommer få ett brev om varför pengarna satts in i veckan.

På frågan om vem eller varför pengarna satts in fick jag veta att det var ersättning från ett energiföretag. Med den informationen ser jag två scenarion.
1. Vi har betalat för mycket tidigare
2. Vi får skadestånd för den gång när EON bröt vår ström

Om det är nummer två så är det väldigt konstigt eftersom jag inte krävt skadeståndet än. Om det ändå skulle vara det samtidigt som de agerat utan mitt krav så kommer min syn på EON förbättras. Ett annan tanke är att Konsumenternas Elrådgivningsbyrå kanske skickat ärendet vidare efter min kontakt.

Det som talar emot att pengarna är våra är att de satts in på mitt lönekonto. Därifrån betalar vi inga räkningar och om det är våra gemensamma pengar så borde de hamna på vårt gemensamma konto. Vi får se om svaret kommer med posten i veckan.

11 kommentarer:

Kundombudsmannen, E.ON sa...

Hej,

Kundombudsmannen på E.ON här.

Om E.ON är inblandade hjälper vi dig gärna så att du får klarhet i var pengarna kommer ifrån som du fått insatta på ditt bankkonto.

Ring E.ON:s kundservice på 020-22 24 24 eller Kundombudsmannen på 040-25 50 25.

Med vänlig hälsning
Thomas Gustafsson
Kundombudsman hos E.ON

Auri sacra fames sa...

Hej Thomas!
Som jag skrivit i senare inlägg så visade det sig att pengarna var från det företag som vi köper energi ifrån (inte EON).

Det var ändå bra att du skrev och påminde mig om att det är dags att kräva in mitt skadestånd från EON. Om du undrar vilket skadestånde det handlar om kan du läsa detta på

http://milstolpe.blogspot.com/2009/03/eon-over-lagen.html
Ett inlägg med länk till fortsättningen.

Antar att det är en kundombudsman likt dig som jag ska ta kontakt med i detta ärende?

Kundombudsmannen, E.ON sa...

Hej

Jag har läst dina tidigare inlägg och vill gärna hjälpa dig att ge klarhet i hur E.ON Elnät har hanterat det planerade avbrottet.

Kontakta oss på 040-25 50 25 eller via kundombudsmannen@eon.se.

Med vänlig hälsning
Thomas Gustafsson
Kundombudsman på E.ON

Auri sacra fames sa...

Jag ringer under dagen=)

Auri sacra fames sa...

Jag provade att ringa numret till kundombudsnamnet runt 15 gånger under förmiddagen. Samma telefonsvarare varje gång så nu valde jag att ringa kundservice istället. (Måste vara många som är missnöjda med kundservicen)

Detta gjorde mig bara förbannad. EON.s försök att slingra sig från ett klart lagbrott är enligt mig patetiskt. Försök att göra något konstruktivt av att någon belyst en fel i Ert arbetsätt istället.

Jag vet hur EON har hanterat det planerade avbrottet. Ni har gjort totalt fel.

Svara istället på varför EON bryter mot lagen och varför kundservicen ljuger om att de får göra det!

Nu tänker jag inte jaga på dig mer utan jag ska sätta mig ner i helgen och skriva ihop en skadeanmälan med bilagor till Er.

Kundombudsmannen, E.ON sa...

Hej

Jag beklagar verkligen att vi inte varit anträffbara när du sökt oss.
Vi är två Kundombudsmän och informationen som finns på telefonsvararen stämmer, dvs. att vi hjälper någon annan kund även om jag förstår att det är frustrerande för dig.

Jag förstår om du inte vill lämna ditt telefonnummer här på bloggen men maila gärna ditt telefonnummer till kundombudsmannen@eon.se, så ringer vi dig istället.

Med vänlig hälsning
Thomas Gustafsson
Kundombudsman hos E.ON

Auri sacra fames sa...

Hej igen!
Min frustration kommer inte från att Ni inte hade tid att svara utan efter diskussionen med Er kundtjänst.

Förutom kontakten med dig så har varken jag eller min sambo mötts av annat än otrevliga kommentarer och lögner.

Själva idén med kundombudsmän tycker jag är fantastisk och jag kan tänka mig att Ni får en hel del knepiga ärenden på Era bord. Att det inte räcker till att bara vara två i alla lägen är något jag verkligen förstår.

Min sambo påminde mig om att jag egentligen bestämt mig för att vara anonym i mitt bloggande vilket försvårar kontakten. Jag ska bestämma mig om hur jag går vidare i helgen.

Kundombudsmannen, E.ON sa...

Hej,

Det är verkligen tråkigt hur du upplever bemötandet från kundservice.

Jag förstår och respekterar om du vill vara anonym på din blogg.

Du är alltid välkommen att höra av dig till Kundombudsmannen på 040-25 50 25 eller på kundombudsmannen@eon.se

Med vänlig hälsning
Thomas Gustafsson
Kundombudsman hos E.ON

Kundombudsmannen, E.ON sa...

Hej igen

Jag läste på din blogg att du skickat in en reklamation till E.ON vilket Kundombudsmannen tycker är bra.

Vi har själva funderat hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt samtidigt som du kan vara anonym. Vi fortsätter gärna dialogen här på bloggen i generella ordalag om du vill.

Med vänlig hälsning
Thomas Gustafsson, Kundombudsman hos E.ON

Auri sacra fames sa...

Hej!
Just nu känner jag inte att vi behöver driva på denna fråga eftersom jag redan skickat brevet och inväntar svar.

Det jag missade att skriva med i bilagan var att det inte är en stor summa pengar som är mitt främsta mål. Det som är viktigt för mig är att kämpa emot när jag eller någon i min närhet känner sig kränkt och orättvist behandlad. Mitt främsta mål är att visa att vi har rätt och att vi inte tiger vid orätt.

En ursäkt från kundservicen och ett bättre bemötande av arbetarna hade gjort att jag aldrig tänkt tanken driva frågan vidare. Nu räknar jag iofs med viss ekonomisk kompensation efter att ha fått lägga så mycket tid på detta ärende.

Jag har faktiskt fått en bättre syn på EON efter gårdagens möte. Visst var det många som gick besvikna från detta möte men jag tror att det är många som glömmer att det är deras leveranssäkerhet som förbättras dvs. mindre risk för strömavbrott.

Samtidigt måste det finnas en förståelse för teknikutvecklingen som är grunden till en stor del av dagens välfärd. Det är därför vi har lagar som gör att t.ex. EON kan "köra över" markägarna.

(Jag vet att t.ex. kommunens kostnader ökade markant när de byggde cykelvägen ut till oss. Detta eftersom lagarnas uppbyggnad gjorde att markägarna kunde sätta stopp och ställa krav. Detta fick alla skattebetalare vara med och bekosta samtidigt som de boende fick vänta flera år extra på en välbehövlig cykelväg som minskar risken för påkörning.)

Som jag har förstått det så hade EON kunnat lösa detta på ett mycket klumpigare sätt. De hade inte behövt betala ut alla delar av den framtida kompensationen utan de försökte antagligen att möta de uppretade markägarna halvvägs. Nu verkade det inte som om många lyssnade på detta men jag tyckte att det var en fin gest.

Den största förlusten gör vi i alla fina gamla träd som kommer skövlas runtomkring. Vi ska iaf se över möjligheten att beskära ett par ekar på vår tomt så att de räddas=)

Kundombudsmannen, E.ON sa...

Hej,

OK, då gör vi inget ytterligare i detta läge rörande ditt anspråk.

Roligt att höra att gårdagens möte med E.ON var bra.

Med vänlig hälsning
Thomas Kundombudsman på E.ON