måndag 23 mars 2009

Energiavläsning

Jag var precis ute och tittade på den nya energimätaren som installerades för ca 10 veckor sedan. Där står det att vi förbrukat 2784 kWh sen installation. Detta motsvarar ca 40 kwh/dag eller en kostnad på 40 kr/dag. Trots att det har varit väldigt kallt så tycker jag det låter som en ganska hög förbrukning. Är det någon som har siffror att jämföra med?

I vilket fall så har jag räknat på 1500 kr per månad i elkostnader eftersom jag inte haft en aning om vilken förbrukning vi har. Skillnaden mellan mellan verklig och budgeterad kostnad borde öka allt eftersom att det blir varmare och hjälpa oss att bygga vår gemensamma buffert.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fortum har statistik som visar hur elförbrukningen för en villa sprider sig över ett år. Kolla på nedanstående så kan du kanske bättre uppskatta din framtida elförbrukning:

Januari 15%
feburari 13%
Mars 11%

April 10%
Maj 5%
Juni 3%

Juli 2%
Augusti 3%
September 5%

Oktober 9%
November 11%
December 13%

Auri sacra fames sa...

Tack Robert, mycket värdefull information för vidare uträkning! Jag får sätta ihop ett exceldokument med detta som bas i veckan.