måndag 23 november 2009

Grundplanen

Nu har jag fått ihop en stor del av grundbudgeten inför nästa år och resten av tiden kommer att gå åt till förbättringar och uppdateringar av dokumenten. Poster har både försvunnit och tillkommit.

Under hösten höjde jag upp procenten till Aktiedirekt men i årsskiftet sänks det ner till 10% igen. Skälet är att jag håller på att öppna två Avanzakonton. Nu blir fördelningen enligt följande:
Avanza bas, 1% procent av lönen (10-15 år)
Avanza mini, 1% procent av lönen (15-20 år)
Aktiedirekt, 10% procent av lönen (20-35 år)

Vi fortsätter att amortera 2900 kr/månad och jag kan tillgodogöra mig hälften av det vilket är 6,32 % av min lön. Tidigare har jag även skrivit att jag anser att nybyggnation kan räknas som långsiktigt sparande och att jag ska dela upp mitt hemsparande på nybyggnation och underhåll. I årsskiftet börjar uppdelningen och just nu står siffran för nybyggnation på 1,54% (sparar det dubbla men jag kan bara tillgodogöra mig hälften).

Eftersom jag räknar nybyggnation som långsiktigt sparande så kan jag även räkna in målsparandet till en kamin. Även här kan jag bara tillgodogöra mig hälften vilket ger mig siffran 1,10%. På kriskontot (Marginalen) kommer jag att spara 2,5% av min lön och detta ger mig ett totalt långsiktigt sparande på 23,46 %.

Vi kommer även att fortsätta med att bygga vår gemensamma buffert genom att räkna på 5% ränta vilket i dagsläget ger ett extra sparande på 3,83% (min del mot min lön) per månad. Denna siffra räknar jag inte med då räntan förändras med tiden.

Detta är min grundplan inför år 2010 och den baserar sig på att min sambo har samma möjlighet att betala in pengar till vårt gemensamma konto som i år (två hyresfria månader). Jag hoppas att det inte blir något problem då hon är färdigstuderad till sommaren och får a-kassa om hon inte hittar jobb. Den baserar sig även på att jag får samma lön varje månad (om jag får mer eller mindre så ändrar sig procentsatserna en del).

En del kvar att räkna på men skulle jag lyckas hålla denna eller en liknande plan så skulle jag bli riktigt nöjd!

Inga kommentarer: