tisdag 24 november 2009

Spelvinster ger sparande


Nästa steg i nästa års sparplan blir att gå igenom det som brukar generera pengar och som inte är inkomst av tjänst. Räntorna på mitt sparkonto (marginalen) vet jag redan hur jag ska göra med då det hamnar direkt på kriskontot. Räntorna på vårat e-sparkonto hamnar i den gemensamma bufferten och aktieutdelningar återinvesteras till 100%.

Däremot finns det andra saker som t.ex. skatteåterbäring (brukar alltid få lite p.g.a. huslån). Den ska jag dela upp procentuellt redan nu så att den inte hamnar fel.

Istället för spelstopp så kommer jag tänka lite annorlunda. Jag får spela och använda mina spenderarpengar till detta. Tidigare har vinster hamnat lite olika men ofta har det gått tillbaka till spenderarkassan eller till nya spel. Nu tänkte jag bestämma hur eventuella vinster kommer att fördelas redan nu så att t.ex. en viss procent går in i aktiedepåerna.

Nu kan jag fortsätta att spela för att det är kul med pengar som jag har råd att förlora och som med tur kan skapa ett mervärde i det långsiktiga sparandet.

Inga kommentarer: