onsdag 10 februari 2010

SEB.s förlust


SEB fortsätter att försvåra flytten av mina tjänstepensionspengar. Först ett brev med otydlig information och sedan ännu ett brev till företaget där jag jobbar. I det brevet står det saker som att min chef kanske måste skriva på vissa papper igen osv.

Efter det kom det ännu ett brev till mig. Flera sidor där det bland annat står att om jag inte fyller i och skickar tillbaka en av blanketterna så kommer de att avbryta min flytt. Det konstiga är att när jag ringer till SEB.s kundtjänst så verkar de aldrig hört talas om liknande blanketter (Det dit jag ska ringa med frågor enligt instruktionerna).

Som tur är så har jag kvar direktnummer och e-postadress till den person på Nordnet som jag hade kontakt med när jag bestämde mig för att flytta pengarna. Han verkar också väldigt konfunderad över alla mina brev men han kan, som tur är, ge tydliga instruktioner på hur jag ska agera.

SEB har interna regler för flytt av tjänstepension i SEB Tryggliv. Pengarna går inte att flytta under ett år efter att depån öppnats. Flyttar en kund sina pengar innan 5 år efter start så tillkommer en rörlig avgift på 2% av kapitalet som ska flyttas. Mitt konto startades upp den 1 april 2005 och nu verkar det som att deras krångel gör att jag kommer över 5 års gränsen så att banken inte bara missar mina framtida avgifter som intäkter utan också de ca 2000 kronorna som min rörliga avgift hade kostat.

2 kommentarer:

Thomas sa...

Vill bara meddela att jag själv försöker flytta min tjänstepension från SEB och jag möts av både seg postgång (ca 9 dagar för brev att komma fram) och brev om att det ska komma ett brev som jag ska skriva under. Allt för att man som kund ska försöka tråkas till att stanna kvar. Status för flytttid: 3månader och de räknar med att det ska ta 3v att flytta över tillgångarna till det mottagande bolaget!

Auri sacra fames sa...

Hej Thomas!
Jag får skicka vidare det min kontakt på Nordnet sa:
- SEB blöder av alla som vill byta och kommer att krångla för att få folk att stanna. Det är bara att ligga på och inte ge upp, flytten kommer att gå igenom!