måndag 31 januari 2011

Slöseriet gav tanken till en besparing

Det sved för mig som försöker snåla att köpa en ny TV av plattare modell. Charlie brukade i flertalet avsnitt av lyxfällan klanka ner på på de nyare modellerna och prata om det som världens marknadsföringsbluff men med facit på hand så är:

- Den nya tv.n bra mycket trevligare att titta på både avstängd och påslagen.
- Den fysiska användarvänligheten bättre och den går att vrida och flytta på även för en som inte är särskilt stark vilket är något som skulle uppskattas vid t.ex. en flytt (Den värsta tv.n jag dykt på som flytthjälp vägde 70 kg och skulle då till översta våningen utan hiss, en av våra gamla vägde 55 kg)
- Den riktigt bra att ha en dator kopplad till.

När vår senaste dator rasade (fungerar hjälpligt efter att jag lagat den) så klagade min sambo på surfmöjligheterna när jag jobbade då vi endast hade min jobbdator. Jag tittade på olika bärbara modeller vilket kändes som ett krav för vårt lilla boende och har vid flera tillfällen varit nära att köpa.

För ett par veckor sedan började en av jobbets datorer att lukta bränt samtidigt som den stannade ett par gånger. En ny dator inhandlades snabbt till arbetsplatsen och jag tog hem den som byttes ut. Efter att ha blåst ur insidans alla hörn så fungerar den nu felfritt. Vi hade kvar ett trådlöst tangentbord och en mus sen en gammal dator och nu sitter burken kopplad till tv.n på heltid med möjlighet att komma åt internet från vardagsrumssoffan. 

Jag var beredd att lägga ca 5000 kr på en bärbar dator, pengar jag lagt undan för just det köpet som jag nu kan använda till något annat. Tv.n kostade strax över 7000 kr och med tanke på att jag slapp att köpa en dator så känns den inte så dyr längre.

Nätet, Gratis Bild

Inga kommentarer: