onsdag 21 december 2011

WORDPRESS

Wordpress är gratis, enkelt och ger dig väldigt bra möjligheter att SEO-optimera din hemsida. Jag tycker att jag läst det på hur många ställen som helst. Till mellandagarna verkar det bli ganska lugnt på jobbet och jag såg det som ett utmärkt tillfälle att lära sig wordpress och börja snickra ihop en ny hemsida till företaget jag jobbar på.

Wordpress är gratis men om du ska snickra vid sidan om din befintliga sida och en redan registrerad domän så hittade jag ingen annan lösning än att starta ett konto hos Loopia. Billig månadskostnad men inte gratis längre.

Det var inte lätt att få det att fungera men det var inte överdrivet långa köer till telefonsupporten och det visade sig att enkelt var ganska svårt när någon ville snickra vid sidan om sin hemsida och domän. När jag kollat runt i menyerna så känns det väldigt krångligt även om jag förstår huvudprinciperna. Blogger som jag använder på denna sidan känns mycket lättare och smidigare.

Just nu är vår hemsida uppbyggd på någon gammal sitedirectversion och det är allt annat än smidigt. Det lättaste för mig vore att bygga upp en hemsida med Blogger men jag vill ha möjligheterna att dra ifrån våra branschkollegor i de viktigaste sökorden (ligger etta på de flesta sökningar som är viktiga för oss). Jag vill även kunna allt själv så att jag kan hålla hemsidan levande.

Så nu är frågan hur alla Ni andra skribenter som har hemsidor uppbyggda med Worpress har lärt Er? Länktips? Böcker? Youtube? Alla tips välkomnas! (Kände mig bara dum när jag satt med Loopias Wordpresskola och lyckades inte ens ladda upp ett foto till sidhuvudet)

3 kommentarer:

Karin sa...

Det finns flera olika verktyg för att köra wordpress lokalt under utvecklingsfasen, bl.a. Wordpress Portable.

Det finns ett svenskt wordpressforum, kan ibland ta lite tid att få svar men du kan ju alltid försöka.

Auri sacra fames sa...

Hej Karin!
Tack för tipsen!

Efter att ha kontaktat Loopias support så gick de in och fixade mitt konto så att allt verkar fungera som det ska och nu när det fungerar så kommer jag rätt långt med sunt förnuft och bloggerkunskaper.

Nu ligger utmaningen i att göra en tillräcklig snygg sida för att vi ska kunna använda den, siktar på att vara klar till juli=)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.