söndag 16 november 2008

Tung helg...

Spenderade lördagen uppe på vinden då jag bytt antenn och antennsladd på stugan. På söndagen har jag flyttat grus med spade och skottkärra hos mina sambos föräldrar. Det var minst 5 ton och kroppen värker verkligen nu. Ingen träning på gym imorgon som tur är.

Känns bra rent ekonomiskt denna helg då jag inte haft några direkta levnadsomkostnader. Jag har bara ätit ute en gång och inte festat. Något jag har gjort är att byta en framlampa på vår bil. Det hade kostat en hundralapp eller två att lämna in den på verkstad. Visst tog det tid då det var första gången men nästa gång löser jag det på 5 minuter. Nu hoppas jag på att bilen går igenom torsdagens besiktning då vi har väldigt många engångskostnader inom närmaste framtiden.

När jag gjorde en annan arbetsuppgift hos min sambos föräldrar gjorde jag ett fynd. Delen till köksfläkten som ska sitta på taket. Tyvärr var den till ett tak med tegel vilket vi inte har. Antagligen hade den inte passat ändå då man måste tänka på takets lutning för att det ska bli bra. Jag ska höra med mina svetskunniga vänner om vi kan fixa till den så den passar. Löser jag detta sparar jag nästan 1000 kr vilket jag får spendera om jag ska anlita en plåtslagare till den delen.

När jag läste om antenner på internet hittade jag ett ganska häftigt experiment. Var tvungen att testa då det skulle gå att göra en inomhusantenn med en antennsladd. Det vara bara att skala av 12,5 cm av det yttersta och innersta gummihöljet på antennsladden och ta nät och folie som finns på imellan och dra det bakåt. Sen var det bara att dra en bit tejp runt folien, koppla på ett uttag i andra änden och sen funkar den. Ska kanske fortsätta experimentera med detta om jag får tid över någongång.

Inga kommentarer: