onsdag 17 december 2008

Bostadslån

Sitter och väntar i Skatteverkets telefonkö för att få lite svar om fastighetstaxeringen. Då det inte går så fort så tänkte jag skriva lite om mitt bostadslån.

Då min tidigare filosofi varit att betala räkningen och inte tänka mer på det så har jag ganska mycket att ta igen nu. Var inne och tittade på vad som gäller med vårt bostadslån. Har ju tidigare skrivit att vi har allt på rörligt då jag var övertygad om att vi valde att ha hälften av bottenlånet bundet på två år (två och ett halvt år sedan vilket gjorde att jag antog att den var rörlig nu) och hälften av bottenlånet rörligt.

Nu visade det sig att rörligt innebar bundet i två månader och att den andra delen var bunden i tre år. Undrar inte om herren som tog emot oss knappade in fel antal år. Än så länge har vi absolut ingen nytta av räntesänkningarna. Våra sparkonton har minskat på sparräntan från 4.2 % till 1,35% samtidigt som bostadslånet ligger kvar på samma ränta som innan.

Efter årsskiftet minskar räntan på den rörliga delen och som det ser ut nu så siktar vi nog på att binda hela bottenlånet under våren då räntorna känns förmånliga. Vi kommer inte att ändra vår låga amortering på 1500 kr/månad än då min sambo studerar (vi la oss lågt från början då vi renoverar utan att ta lån till detta).

Trots låga räntor så kommer jag nog vilja satsa lite hårdare på amorteringar när det finns utrymme för detta. Annars tar det hela 35 år att bli av med denna skuld och jag kommer få mer skulder om vi realiserar den framtida planen (långt fram i tiden) på att bygga upp ett helt nytt hus jämte vårt befintliga.

Inga kommentarer: