måndag 5 januari 2009

Spartips

Det finns mängder av spartips på nätet och nu har jag läst några. För min egen del så går många av de jag läste under vad jag kallar för sunt förnuft. Vem är det där som inte vet att det är billigare att göra något som är gratis än något som kostar pengar.

Ett värdefullt spartips för mig är när jag bara behöver göra en sak en gång eller inte alldeles för ofta och gärna spara märkbart med pengar. Andra spartips som funkar är hur jag får samma kvalité till ett lägre pris eller något som kostar pengar gratis. Sen är jag inte det minsta intresserad av tips som att värma gammalt kaffe i mikron men jag tillhör väl inte målgruppen för den idén.

Det finns många besparingar att göra i vårt nya hem när det gäller energi. Under vintertid så känns det att det är en gammal sommarstuga som vi bor i. Trots att jag ökat på isoleringen sen vi köpte stugan så är det inte direkt hundraprocentigt när det är riktigt kallt. I skrivande stund så är det minus 14 grader och det blir riktigt kalla golv här inne. Vi får se när jag har tid att åtgärda detta och fram till det är det tofflor som gäller. En tanke vore att köpa in ett par mattor.

Besparingstipset som jag fastnade för var lågenergilampor. Enligt vad jag läste så är lågenergilampor 5 gånger mer effektiva och håller 10 gånger längre. Köper jag en energilampa och byter ut den mot en vanlig glödlampa så sparar jag ca 200 kr/år. Detta tips tilltalade mig extra mycket då vi t.ex. alltid brukar ha tänt åt hundarna när vi inte är hemma.

Det här med lågenergilampor har jag hört talas om tidigare. Vi har en lågenergilampa och den sitter i sovrummet. Jag har väl tänkt tanken att vi borde byta ut lite lampor mot lågenergialternativ men inte förrän de gamla går sönder. Nu får jag väl tänka om..

Tror att vi sparar mer än 200 kr på ett år om vi köper in en lampa som hundarna kan ha tänd när de är själva hemma. Känns så eftersom att vi oftast använder vår takarmatur med 4 spotlights till detta i dagsläget.

Inga kommentarer: