måndag 2 februari 2009

Skuldfri innan pension?

Vårt nuvarande huslån är på 626 500 kr och nuvarande amortering ligger på 1500 kr/månad. I denna amorteringstakt så är denna skuld betalad om 35 år. Då är jag 63 år gammal och det är år 2044. Genom att göra en enkel modell i Excel där jag gör ett antagande på att snitträntan är på 6% under de här åren så kommer vi betala in 1269 480 kr innan vi är skuldfria.

Att jag räknar på 6% känns ganska lågt men då räknar jag även årsvis på amorteringarna istället för månadsvis som det är i verkligheten. Lite avrundningar gör inte siffrorna exakta men de visar ändå på en någorlunda verklig bild.

Amortering 1500 kr, Skuldfria om 35 år. Min ålder är då 63 år och vi har betalat 1269 480 kr
Amortering 2000 kr, Skuldfria om 26 år. Min ålder är då 54 år och vi har betalat 1121 040 kr
Amortering 2500 kr, Skuldfria om 21 år. Min ålder är då 49 år och vi har betalat 1005 480 kr
Amortering 3000 kr, Skuldfria om 18 år. Min ålder är då 46 år och vi har betalat 922 080 kr

Jag vill inte spekulera i att marken och stugan vi äger kommer öka i värde och att vi sedan kan sälja det. Tack vare mitt fiskeintresse och övriga fördelar med att ha närhet och tillgång till en sjö gör att det i dagsläget känns som om vi kommer behålla detta hela livet. Risken är större att vi investerar mer pengar i ett nytt hus jämte det befintliga.
Vidare får jag inte glömma att antagligen så ökar förmågan att amortera då ränteinbetalningar blir lägre när skulden sjunker. Jag tycker ändå att det är tänkvärda siffror. Trots att det känns svårt att göra en markant amorteringsförändring så länge min sambo studerar så är det något som vi borde kämpa för att förbättra.

Inga kommentarer: