torsdag 26 februari 2009

Skroten nästa?

När jag ringde till verkstaden så började de med att säga:
- Det var ganska mycket med den här bilen.
Följande fel var det enligt honom:
  1. Ett lager håller på att gå
  2. Glapp i generatorn
  3. En bussning till växellådan måste bytas
  4. Avgasröret håller på att trilla av
  5. Ett lager i växellådan har slitits ut
Alltid lika trevligt med gamla bilar (-98). Nummer 4 och 5 visste jag om och ett avgasrör tror jag varken är dyrt eller svårt att byta. Förhoppningen var att växellådan skulle hålla över sommaren och sen skulle vi sälja bilen billigt eller skrota den. Då hade jag haft tid att spara till ett bättre begagnat köp.

Att fixa hela listan kostar uppskattningsvis 20.000 kr och då får vi en växellåda som har gått längre än den som sitter i nu. För den summan kan jag köpa en likadan bil så det känns lite väl dyrt. Nu känns det faktiskt lite surt att jag använde bilpengarna jag sparat till vitvaror och slutade spara till förmån för renoveringen. Annars hade det bara varit att köpa en bil. Då hade vi iofs haft dubbelt boende fortfarande och haft svårare att spara.

Denna gången valde jag att gå spelarens väg. Jag verkstaden att fixa generatorn och bussningen för ca 2500 kr (Det var vad de sa så det verkliga priset är väl ca 3000 kr). Det gör att den går att starta till att börja med. Sen måste jag fixa lagret inom en rimlig framtid. Jag ska höra runt lite i min omgivning och se om någon kan hjälpa mig med detta.

Har vi riktigt otur så rasar avgasröret nästa vecka och sen rasar växellådan när vi fixat detta. Nu har vi haft otur så vi får hoppas på lite tur och att växellådan håller ihop över sommaren iaf. Jag måste verkligen börja fokusera på sparande till bil nu!