torsdag 5 februari 2009

Snart blir det billigare!

Tur att jag tittade på räntesatsen på bolånet innan jag började klaga. Jag vet inte om det är mitt halvkritiska samtal till banken i höstas som gjort det men vi hade väldigt låg ränta på vårt rörliga bottenlån.

Vårt lån är uppdelat i tre olika lån enligt följande:
274 000 kr (rörligt, 2 månaders), 2,63%
274 000 kr (bundet), Räntesats 4,28%
78 500 kr (rörligt topplån), Räntesats 4,60%

När jag läser detta känner jag att vi inte har något att klaga på. Topplånet ligger naturligtvis på en hög ränta och det bundna bottenlånet är inte så mycket att säga om. Om vi skulle lyckas värdera vårt hus till 712 000 kr så blir vi av med vårt topplån. Sen ska det bundna bottenlånet skrivas om i april vilket gör att den totala räntekostnaden sjunker avsevärt.

I dagsläget känns det som om vi kommer binda halva bolånet i 2 års tid när vi skriver om i april. Varför inte vänta på att räntorna sjunker ännu mer (som det står i alla tidningar)? Jag resonerar likadant här som i mina aktieköp. Väntar vi för länge med att binda så kommer vi missa de låga nivåerna. Sen känns det ganska skönt att ha någorlunda koll på vad vi kommer betala under tiden min sambo studerar.

Inga kommentarer: