torsdag 26 mars 2009

- Le, du är med i dolda kameran

Jag har lite svårt att smälta dagens träff med banken. Frågan är om jag ska skratta eller gråta efter detta konstiga möte. Stundvis var jag tvungen att se mig om för att försäkra mig om att det inte fanns dolda kameror och att jag var med i ett skämtprogram.

Klockan 13.45 satt jag på banken och försökte skaka av mig all vrede som byggts upp under och efter dagens samtal med EON.s kundservice. Jag ville gå in i på bankmötet med en positiv inställning och komma ut glad efter att allt var klart.

Eftersom herren vi pratade med för 3 år sedan hade slutat så fick vi en dam som kontaktperson. Visst, hon var väl trevlig, men hon kunde inte särskilt mycket om någonting. Hon kunde t.ex. inte förstå mina klagomål, inte räkna procent på ett korrekt sätt och hon visste inte vad jag pratade om när jag tog upp den stundande ränteökningen på rörliga lån.

Enligt mig var det total katastrof. När hon skulle kopiera våra gamla papper från husköpet så kom hon tillbaka med en sida. Den sidan innehöll nästan bara bilder på tomten och det tog 10 minuter för mig att övertyga henne om att hon iaf måste kopiera förstasidan med all skriftlig information. Allt var så lustigt att jag inte kunde göra annat än att le åt det hela.

Hon fick inte ta beslut om uppvärdering själv utan att blanda in mäklare men hon skulle prata med sin chef angående detta. Jag hoppas verkligen att hon kan repetera det jag förklarade. Vi får se om hon lyckades att memorera att hennes chef gärna får ringa mig om han/hon har frågor.

Jag skulle nog kunna sitta och skriva hur länge som helst angående detta möte. Det är verkligen synd att jag inte tänkte på att ta upp mobilkameran för att dokumentera våra diskussioner om aktier, fonder och pension m.m.

Det vi lyckades bestämma under detta långa möte var att:
- Hon ska prata med sin chef så att vi blir av med topplånet.
- Vi lägger ihop våra 3 lån till 2 där båda har 3 månaders bindningstid (nuvarande ränta 2.15%).
- Vi ökar amorteringen till 2800 kr i maj

Det jag lyckades bestämma halvvägs in i mötet var att imorgon ringer jag Nordea för att prata bankbyte.

3 kommentarer:

Sefo sa...

Kan inte annat än säga att det låter skrämmande!
Jag blir lite fundersam på vad bankerna anser om kompetens, räcker det med att personalen är trevlig idag...
Hoppas det reder ut sig för dig! =)

minna sa...

tråkigt att det inte gick så bra...=(

Auri sacra fames sa...

Jag kan tänka mig att denna dam har fått sitt jobb efter lång och trogen tjänst med enklare uppgifter och tyvärr inte har kompetensen som krävs för en rådgivande banktjänst.

Största förloraren är Swedbank som antagligen förlorar mig och min sambo som kunder nu. Jag har lämnat ett meddelande till min kontakt på Nordea så att vi kan träffas och prata bankbyte.

Visst kände jag mig maktlös när människan jag förklarar för helt enkelt inte förstår det vi pratar om men jag känner inte att jag gjorde några fel=)

Löser sig gör det alltid så länge jag väljer att jobba med problemen som dyker upp istället för att titta åt ett annat håll. Det blir nog lagom att byta bank till sommaren.