torsdag 28 maj 2009

Skattereduktion?

Matkostnaderna håller sig verkligen inte inom gränserna längre. Det har väl mycket att göra med att det varit fint väder och att vi gärna valt grillen framför spisen på helgerna.

En annan orsak till att vi har höga matkostnader är att min sambo har glutenallergi. Detta gör att t.ex. ett paket pasta på 500 gram kostar mer än 20 kr. Sen brukar urvalet minska ordentligt när det gäller övriga produkter då "spår av gluten" är en vanlig text på matvaror (även jag har mått dåligt av ett allt för högt intag av vetemjöl tidigare och äter nu mindre veteprodukter). Vi mår båda bättre av att dricka laktosfri mjölk vilket innebär att även den kostnaden blir högre.

När jag funderade på detta kom jag på att jag läst att det går att få skattereduktion om en person har högre levnadskostnader p.g.a. sjukdom. Jag ringde skatteverket och det visade sig att det stämde, det fanns ett sådant avdrag men det är borta nu. Ingen hjälp där så vi får försöka kontrollera kostnaderna på annat sätt.

Inga kommentarer: