söndag 6 januari 2013

Flytthjälp och klädkostnader

Igår hjälpte jag en kompis att flytta tillbaka till hemstaden där vi växte upp och som jag bor utanför. Vi åkte iväg klockan 08.00 på morgonen och vara klara 20.00 på kvällen. Idag påminner kroppen mig om att jag inte är 20 år gammal längre.

Det var mycket som inte var förberett i den gamla lägenheten och tiden rann iväg. Han hade bland annat ett par säckar med pantburkar i ett förråd då han inte pantat sedan han flyttade in för ett par år sedan.

När vi bar in saker i släp och bil så såg jag en herre som rotade efter pant i en papperskorg och jag frågade om det var burkar han letade efter. Eftersom svaret blev ja så överraskade jag honom med säckarna och man märkte att han blev riktigt glad. En annan kille som var med och hjälpte till kände igen honom och sa att enligt rykten så är mannen jag gav burkarna till förmögen, det skulle inte förvåna mig, rika burksamlare har man ju hört talas om förr.

Själv gjorde jag också ett antal fynd då han visade mig alla kläder han skulle göra sig av med. Tittade igenom säckarna snabbt då vi har samma storlek och hittade ca 10 par byxor, 3 skjortor, 1 sommarjacka, 1 tröja och några t-shirtar. Mitt snabba fynd avslutades med att jag fick 3 kostymer, de ville han ge till någon han kände framför klädinsamlingen och de hängde på galgar istället för att vara nerknycklade i en påse.

Han berättade att han minskat sina klädinköp en del efter att han och hans sambo fått en dotter och nya utgifter men det var inte helt ovanligt att han handlade kläder för ca 3000 kr i månaden. Själv försöker jag bli bättre på sparande och har budgeterat 300 kr per månad för klädinköp under 2013 (sänkt från 450 kr).

Efter denna start på året blir det inte svårt att hålla den budgeten då allt jag fick var i nyskick förutom några av jeansen som hade någon skönhetsdefekt. Ut med gammalt och fylla på med märken som Tiger, Boss, J.Lindeberg, märkeskläder som jag egentligen inte ens kan titta på med min klädbudget, nypriset på kläderna ligger garanterat på ett 5-siffrigt belopp.
  Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer: