onsdag 16 januari 2013

Lite tur

Kvällen spenderades på ett möte för grannsamverkan som polisen kallat in till. Egentligen var jag inte ett dugg sugen på att gå dit men då grannen som egentligen är vår kontaktperson är alldeles för trevlig så kunde jag inte säga nej.

Det visade sig bli en väldigt informativ kväll med information från räddningstjänst, försäkringsbolag, låssmed m.m. Jag sammanfattade en text som jag tänkte lägga i grannarnas brevlådor imorgon och det blev två A4 sidor.

Kanske inte lika mycket nytt för andra som för mig men ett axplock av det jag fick lära mig var:
- En brandvarnare ska bytas ca vart sjunde år.
- Billiga fönster och skjutdörrar har ofta begränsningar när det gäller låsfunktion om du vill komplettera med det efteråt. Ett billigt pris kan straffa sig.
- Ta foton och gör en video där du går runt hemma och beskriver dina saker. Video och foton förvarar du på en säker plats utanför hemmet. Skulle olyckan vara framme så blir det smidigare både när det gäller polisanmälan vid inbrott eller ersättning efter brand.

Inte blev det sämre av att jag avslutade kvällen med att vinna kvällens storvinst som lottades ut bland de ca 150 deltagarna. Stolt gick jag hem med min nya pulversläckare som de rekommenderade varje hem. Vi var precis på gång att köpa en till stallet och nu sparade jag de 300 kr som de hade kostat på försäkringsbolaget. Även tiden hade sparats om det inte vore för att jag ändå kommer gå dit och köpa ett par brandfiltar som komplement.
  Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer: