tisdag 8 januari 2013

Min del av redovisningen klar

År 2012 är slut och jag fick sammanfatta de få transaktioner som skett på mina företagskonton. Flyttar jag pengar från ett konto till ett annat under året så ska det redovisas och även om det är enkelt nu så kommer det bli mycket knepigare om jag t.ex. börjar göra aktieaffärer i mitt företag.

Som delägare ligger jag steget före och vet redan nu att 2012 antagligen blir bättre än 2013 för mitt investbolag då den förväntade utdelningen på mitt aktieinnehav i min arbetsplats blir 0 kr till våren. Ett dåligt resultat detta år och investeringar som jag känner att vi måste göra ledde till detta beslut. Förhoppningsvis får vi igen det beslutet med ränta i framtiden.

Resten av årsredovisningen sköter en kompis åt mig utan kostnad. Jag har sagt att han kan ta betalt till sitt aktiebolag (gör årsredovisningar vid sidan om sin anställning som controller) men han skrattar bara åt min enkla redovisning och säger att den tiden bjuder han på. Möjligtvis får jag åka och hjälpa honom bygga altan någon sommar.

Jag kommer att uppvärdera mitt aktiebolag i min andra privatekonomiska kvartalsrapport i år (kommer 1 maj) men jag har inte bestämt riktigt hur jag kommer räkna än.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer: