tisdag 26 februari 2013

Effektiv och tursam

Ibland känns det som att jag aldrig har tid till att sätta mig ner och läsa i en bok. Tiden räcker inte till riktigt då det finns så mycket annat att göra även om man kanske hade hittat tiden genom att t.ex. eliminera tiden som läggs på tv. Räddningen, för mig, är ljudböcker. Det finns gott om gratis ljudböcker på nätet och vill man så kan man gå till det lokala biblioteket, plugga inte telefonen, och lägga in en ljudbok att lyssna på (iaf på mitt lokala bibliotek).

När jag fastnar i en ljudbok så vill jag lyssna klart. Jag sitter gärna inte stilla när jag lyssnar utan jag går och fixar i hemmet, renoverar och lagar mat. Jag blir effektivare i min vardag samtidigt som jag får njuta av en bok. Helt perfekt enligt mig även om min sambo har lagt en och annan kommentar om tid och otid för att ha ett par lurar i öronen.

Ljudboken är dock inte ett krav för att få saker gjorda. Det räcker med en vän som rensar lagret på sitt jobb och fixar byggmaterial som hade kostat mig många tusenlappar. Istället för att hamna på tippen pg.a. platsbrist så har vi gemensamt bytt golv, byggt en sängstomme av köksskåp samt byggt en förvaringssoffa i ett av mina förråd. En säng är beställd och vår kommande gäststuga är snart redo för gäster. Det håller på att bli det mest exklusiva rummet på hela vår tomt.

Han höll dock på att tappa hakan när jag pratade om att ställa in min sambos gamla fjorton tums tjocktv när vi blev klara. Strax efter att han lämnat så kom det ett MMS med en annons på en billig TV av tunnare modell. Lite skämtsamt frågade jag vad jag då ska göra av den befintliga tv.n. Direkt plingade det i telefonen och jag fick svaret:
"Gör den till ett akvarium eller använd den som ankare"

Vi får se hur det blir med tv i gästrummet men vännen har varit fantastiskt hjälpsam. Tror han varit här till och från i under tre veckors tid och fixat (även varit med och byggt tidigare men extra mycket senaste tiden). Fastnar vi under helgen kan han dyka upp en tisdag med verktyget vi saknade och fixa det vi fastnade vid. Inte har han tröttnat heller utan säger att det bara är att höra av sig om jag behöver hjälp även om han varit en viktig del av både sadelkammare och gäststuga. Hoppas att han och hans sambo hittar ett hus snart så att jag kan börja återgälda tiden.

Inga kommentarer: