måndag 29 december 2008

Blunda och ät

Detta är ett recept på vad vi kallade för tonfiskgröt vilket jag lagade idag.
Positivt med denna maträtt är att den är både billig och nyttig. Negativt är att det är absolut inget du bjuder på när du får besök. Trots att det är väldigt gott så ser det tyvärr ganska vidrigt ut.

Tonfiskgröt
Bas: 3 burkar tonfisk i olja, 1 burk krossade tomater, 1 burk champinjoner, ½ dl matlagningsgrädde, 4 dl ris. (Basen räcker om det ska vara riktigt billigt!)
Tillägg: Creme fraiche, fetaost, frysta grönsaker, Maizena majsstärkelse, grönsaksbuljong, ketchup, tomatpure.
Kryddor: Salt och peppar

Så här gjorde jag den idag:
Jag började med att sätta riset på kokning. Sen la jag i mycket lite olja vår gjutjärnspanna och hällde på tonfisken. Efter det satte jag på värmen på 3/4 styrka och rörde om tills tonfisken fick lite färg samtidigt som jag saltade och pepprade. Det gäller att ha förberett noga genom att öppna alla burkar och ha allt framme då det går fort.

När tonfisken fått färg la jag i champinjonerna, stekte en minut extra och hällde sedan på de krossade tomaterna. Nu hade det räckt att blanda i matlagningsgrädden om jag bara hade velat ha basen men jag valde att kolla ut vad jag hade hemma.

Jag la i en grönsaksbuljong och spred ut ett vitt lager med majsstärkelse över "basen". Sen hällde jag på lite vatten och matlagningsgrädden samt rörde om. Nu var även riset klart så det åkte ner i gjutjärnspannan tillsammans med lite frysta grönsaker. Jag avslutade med att tömma i slutet av en fetaostburk och lite av dess olja. Tyvärr missade jag att vi hade creme fraiche hemma men min sambo blandade i det efteråt.

Kostnaden för basen av denna maträtt är ca 40 kr (kanske 55-60 kr med tillägg). Det hade nog räckt till iaf 6 fulla matlådor men då jag var hungrig efter en dags pyssel i hemmet så blev det inte mer än dagens rätt samt två matlådor som vi får äta imorgon.

Frosseri är tyvärr en synd som jag sysselsätter mig med ganska ofta och jag har ingen motivation till att ändra på detta. Mat är ju så gott! Det skulle ju naturligtvis vara en besparing att äta lite mindre men jag tycker fortfarande att det blev billigt och imorgon har jag inte mer än min matlåda att förtära till lunch.

Inga kommentarer: