måndag 9 februari 2009

Sparkonto utan ränta

Sen 4 år tillbaka har jag och min sambo ett gemensamt konto. Från detta konto har vi betalat räkningar, mat och en hel del annat. Här har vi nästan alltid haft en buffert på ca 5000 kr - 30.000 kr. Detta var bland annat detta konto som vi spenderade ner till bara ett par tusenlappar under höstens renovering.

Nu till den hemska upptäckten jag gjorde i torsdags. Vi får ingen ränta på detta konto! På fredag morgon ringde jag till Swedbank och frågade om det fanns begränsningar på antalet e-sparkonton som en person kan ha vilket det inte gjorde. Nu är det ett e-sparkonto med den usla räntan 1.35% men det är klart bättre än 0%.

Jag minns när vi startade detta konto. Vi var inne på bankkontoret och berättade vad vi skulle ha kontot till och kvinnan vi pratade med startade ett nytt konto åt oss. Nu står vi här ett par år efter och känner oss lurade. Att ta diskussionen om att få tillbaka räntan för de här åren är inget jag tänker ge mig på. Vi skulle naturligtvis ha läst på själva. Nu har Ni iaf läst det första som jag berättar för banken innan vi diskuterar räntor i april.

Hur mycket pengar handlar det då om? Jag vet inte vad snitträntan har legat på under denna tiden men enkelt räknat med lite antaganden blir det: 17500kr*0,033*4 år=2310 kr
Inga gigantiska summor men det hade varit bra mycket roligare att lägga pengarna i semesterkassan framför den kassa som avlönar den kvinna som hjälpte oss med starten av detta konto.

Antagligen har jag räknat för lågt då kontot höll sig till övre nivåerna fram till slutet av hösten men just nu vill jag inte strö mer salt i mitt ekonomiska sår.

Inga kommentarer: