söndag 8 februari 2009

Klockrena aktietips?

Eftersom aktieköpen som jag redovisat har haft en riktigt bra utveckling den senaste tiden kände jag att jag var tvungen att avråda någon från att följa mig innan jag förklarat ett par saker lite närmare. Uppgången hittills har enligt mig varit oskäligt bra i jämförelse med mina kunskaper i aktieanalyser.

Jag visste inte att Anoto skulle få in en av de största beställningarna någonsin i januari. Inte heller hade jag en aning om att Hexagon skulle göra ett så bra fjärde kvartal. Vi har upplevt rejäla svängningar på börsen och värdena på mina aktier, kan precis som börsen i sin helhet, sjunka rejält inom en snar framtid. Jag väntar med spänning på både Anotos och Nobias rapporter som kommer närmaste veckorna.

Det finns några gamla regler om att ta rygg. De säger att du inte ska fråga en fattig om hur du ska bli rik eller du ska inte heller lyssna på speltips av den som aldrig vinner. Min totala aktieportfölj ligger fortfarande på minus 6,15 %. Det finns en mängd bloggare som ger aktietips och som faktiskt har tjänat pengar på sina affärer.

Själv tittar jag bland annat på insiderlistan när jag bedömer mitt intresse för en aktie. Om det är just den informationen som gör att jag investerar i en aktie så är det samma sak. Jag tar rygg på någon med mer information. När det gäller information så är det inom affärer ofta så att om du ligger för långt bak i ledet dvs om du får veta informationen för sent så har du ofta ingen användning av den.

Jag satsar egna pengar och gör naturligtvis allt för att de ska öka. Genom att försöka läsa på så mycket som möjligt om företagen jag handlar i samtidigt som jag försöker förstå händelsers påverkan på aktierna. Om de går ner så vill jag veta varför och försöka hitta något som hade gjort det möjligt att förutse detta innan köp. Mitt mål är att aktieportföljen ska öka rejält på lång sikt.

Samtidigt är jag en spelare som får utlopp för detta behov även genom aktier. För det är faktiskt ett spel. Jag tror inte det finns en enda människa som kan hålla reda på alla påverkande faktorer på en enskild aktie. Sen är det inte ett direkt turspel utan möjligheterna för att lyckas ökar väsentligt med en nogrann analys och väl genomtänkta beslut. Jag ser inget behov av att röra de pengar jag har på mitt aktiekonto och skulle utan problem klara mig även om jag spekulerar bort allt.

Ur en läsares perspektiv så är det enligt mig inte svårt att göra ett beslut. En okänd person som skriver under sina inlägg med "Auri Sacra Fames" skriver ett par rader om att han köpt en aktie. Hittills ligger han minus och hela tiden hänvisar han till sina bristande kunskaper. Ska en läsare följa hans aktieaffärer utan en egen analys? Följa honom som precis börjat vandra vägen mot ekonomisk vishet.

Jag säger inte att någon inte får följa mig. Då hade jag inte redovisat det jag gjort men tänk på att: JAG KAN INTE LÄMNA NÅGRA GARANTIER!

Inga kommentarer: