tisdag 11 augusti 2009

DUKA upp för en konkurs

Hur är det möjligt att jag som läst ekonominyheter näst intill dagligen inte uppmärksammat detta. Jag vet att det inte är bara jag som har missat detta men jag borde ha sett det och jag kan inte förstå att det blev på detta viset.

Det var inte många veckor sedan jag skrev att vi sammanställde våra presentkort samtidigt som jag beskrev mitt missnöje över att endast företagen tjänar på dessa. Jag skrev också att vi hade 1500 kr i presentkort på DUKA vilket var fel, vi hade 2000 kr.

Efter att ha skrivit inlägget pratade jag med min sambo och vi bestämde att vi skulle använda alla våra presentkort under den närmaste tiden. Förra veckan sa min sambo till mig att kolla upp om DUKA bytt namn då hon inte hittade några butiker på nätet vilket jag gjorde idag.

Företaget Cervera har köpt upp ett stort antal DUKA-butiker och då vägrade DUKA att låta presentkortsskulden gå med i affären. Det fanns några DUKA-butiker kvar men de gick i konkurs i juli vilket gjorde presentkorten värdelösa. Absolut inte Cerveras fel även om de är de som får stå ut med klagomål från allmänheten. Egentligen behöver de inte göra något men de har försökt att vända det till positiv marknadsföring genom att försöka kompensera med ett erbjudande.

Imorgon ska jag faxa en fordran till konkursförvaltaren med ett krav på ersättning för presentkorten. Tyvärr står vi kunder så långt bak i kön till pengarna att det knappt är lönt att skicka men jag måste försöka.

Det är en klen tröst att vi inte är ensamma om detta och som vanligt så får jag tänka att jag lärde mig något viktigt genom denna händelse (just nu vet jag bara inte vad det är).

1 kommentar:

Auri sacra fames sa...

Det verkar som de har pluggat ur faxen då jag fått tillbaka ett felmedelande två gånger när jag försökt skicka. Jag får väl promenera ner till närmaste brevlåda istället...