tisdag 22 januari 2013

Lyx med varmvatten

Under hösten gick överhettningsskyddet på vår varmvattenberedare och vi fick duscha kallt. Efter att vi tryckt in knappen för överhettningsskyddet så funkade den ett par dagar och sen slocknade den igen. Det blev värre och värre och under förra veckan fick vi kanske trycka in den 6-7 ggr per dag för att ha möjlighet till en varm dusch.

Jag ringde tillverkaren och förklarade men de enda de sa var att garantin inte gällde och vägrade lyssna när jag försökte berätta. Snurrade runt på nätet och insåg att det antagligen var termostaten som gått sönder så jag gick ner till butiken jag köpte den ifrån och sa att jag ville beställa en termostat. Tjejen i kassan frågade om jag inte hade garanti kvar vilket jag svarade att jag hade (5 års garanti och jag köpte den för 4,5 år sedan). Ett samtal till tillverkaren från henne och jag fick med en ny varmvattenberedare med mig hem. Jag ville dock inte bryta förpackningen innan jag hittat kvittot jag lämnade in under förra veckan.

Under söndagen la jag ett par timmar på att byta till den nya varmvattenberedaren. Höll på att gå dåligt då något i modellen hade ändrat sig under åren och det visade sig att den inte passade riktigt. Som tur var hade jag berättat för en rörmokare om mitt lilla projekt och han sa att jag kunde ringa om jag inte fick ihop det.

Vad mycket enklare det är för en yrkesman än en lekman. Han tittade över situationen, vände på ett rör, tråcklade dit beredaren och skruvade ihop allt. När han lämnade så sa jag att han fick debitera mig med söndagsob och utryckningstillägg men han skrattade bara och sa att det var lugnt. Förhoppningsvis lever denna varmvattenberedare ett tag så att vi får njuta av lyxen med att ha tillgång till varmvatten.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer: