onsdag 3 december 2008

Mycket pengar?

En vanlig missuppfattning kring mig är att det är många som tror att jag har mycket pengar undanstoppade. Borde egentligen ge de personerna adressen till denna blogg men jag skriver ju i första hand för min egen skull. Det får ske vid ett senare tillfälle i sådant fall. Skälet till att de tror detta är att jag dragit in på vissa saker under perioder i mitt liv. Vad många människor inte förstår är att jag alltid lagt mina pengar på annat. Att t.ex. åka runt i Sverige och dricka öl på helgerna har alltid satt sina spår i plånboken.

Där här med bloggar har varit nytt för mig och nu när jag kollar runt på internet ser jag att det är fler som har samma tanke som jag. Tvinga sig själva att tänka efter då de ska redovisa vad de gör. Jag måste säga att jag är förbluffad över mängden pengar de lyckas spara och hur en del kan snåla så mycket som de gör. När det gäller mig själv så vet jag att även jag har förmågan att leva riktigt snålt, om jag vill eller verkligen måste.

Detta är absolut inte ingen målsättning då jag tror att mitt sociala liv blir lidande. Jag vill gå ut och festa ibland och dricka ett par öl. Kommer inte ihåg vilken blogg jag läste det på men där motiverade skribenten att han kan umgås med sina kompisar genom att sitta hemma och kolla på en film. Det kallar jag inte att umgås och visst tittar jag en del på TV men oftast ångrar jag mig efteråt då det är en riktigt tidstjuv.

Lite motiverad blev jag av skribentens snåla matsedel. Själv tränar jag ganska mycket och äter mer än de flesta i min omgivning. När jag tänker tillbaka på min studietid så vet jag att jag kan hålla ner matkostnaderna väsentligt. Det känns som en viktig post att titta på ur ett ekonomiskt perspektiv. Trots att jag minskat ner på att äta ute från varje dag till några gånger i veckan så ska jag nog ta tag i detta efter att ha installerat en köksfläkt i vårat nya hem.

Som ett första steg har jag ställt ner vår gamla mikro på jobbet och nu har jag både bröd, havregryn och lingonsylt på plats för att täcka den akuta hunger som dyker upp ibland. Jag tänker inte snåla med mängden mat för då vet jag att jag tappar min effektivitet både på jobbet och privat, skulle helt enkelt bli en soffliggare!

Inga kommentarer: